Record Details

Можливості використання технологій віртуальної реальності в освіті (аналітичний огляд)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737123/
http://dnpb.gov.ua/ua/?ourpublications=31666
 
Title Можливості використання технологій віртуальної реальності в освіті (аналітичний огляд)
Возможности использования технологий виртуальной реальности в образовании (аналитический обзор)
Possibilities of using virtual reality technologies in education (analytical review)
 
Creator Вараксіна, Наталія Володимирівна
 
Subject 004.94 Simulation
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description Важливою тенденцією в умовах сьогодення (військова агресія Росії, пандемія COVID-19) є використання інформаційно-комунікаційних технологій у сучасному освітньому процесі, зокрема технологій віртуальній реальності.
Значну увагу використанню технологій віртуальної реальності в освіті України приділяють науковці НАПН України. У їх працях відображено накопичений вітчизняний і зарубіжний досвід роботи із технологіями віртуальної реальності, впровадження платформ віртуальної реальності у дистанційному навчанні. У своїх дослідженнях науковці зазначають, що технології віртуальної реальності, як ефективний інструмент навчального процесу, мають величезний потенціал для вирішення завдань освітнього процесу, а перспективою подальших досліджень є масове впровадження в освітній процес сучасних закладах освіти технологій віртуальної реальності, а також розроблення методичних та дидактичних матеріалів для ефективного їх використання.
Важной тенденцией в сегодняшних условиях (военная агрессия России, пандемия COVID-19) является использование информационно-коммуникационных технологий в современном образовательном процессе, в частности технологий виртуальной реальности.
Большое внимание использованию технологий виртуальной реальности в образовании Украины уделяют ученые НАПН Украины. В их работах отражен накопленный отечественный и зарубежный опыт работы с технологиями виртуальной реальности, внедрение платформ виртуальной реальности в дистанционном обучении. В своих исследованиях ученые отмечают, что технологии виртуальной реальности как эффективный инструмент учебного процесса имеют огромный потенциал для решения задач образовательного процесса, а перспективой дальнейших исследований является массовое внедрение в образовательный процесс современных учебных заведений технологий виртуальной реальности, а также разработка методических и дидактических материалов для эффективного их использования.
An important trend in today's conditions (military aggression of Russia, the COVID-19 pandemic) is the use of information and communication technologies in the modern educational process, in particular virtual reality technologies.
Scientists of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine pay considerable attention to the use of virtual reality technologies in the education of Ukraine. Their works reflect the accumulated domestic and foreign experience of working with virtual reality technologies, the implementation of virtual reality platforms in distance learning. In their research, scientists note that virtual reality technologies, as an effective tool of the educational process, have a huge potential for solving the problems of the educational process, and the perspective of further research is the mass introduction of virtual reality technologies into the educational process in modern educational institutions, as well as the development of methodological and didactic materials for their effective use.
 
Publisher ТВОРИ
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737123/1/Varaksina_Analituchnuy_visnuk_2022_16_15-33.pdf
- Вараксіна, Наталія Володимирівна (orcid.org/0000-0002-0333-5186 <http://orcid.org/0000-0002-0333-5186>) (2022) Possibilities of using virtual reality technologies in education (analytical review) Аналітичний вісник у сфері освіти й науки (16). pp. 15-33. ISSN 978-617-552-144-1