Сторітелінг як засіб залучення молоді до створення патріотичного медіаконтенту для комунікації з однолітками у соціальних медіа
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/738530/
https://isg-konf.com/uk/world-trends-realities-and-accompanying-problems-of-development/ |
|
Title |
Сторітелінг як засіб залучення молоді до створення патріотичного медіаконтенту для комунікації з однолітками у соціальних медіа
Storytelling as a means of involving youth in the creation of patriotic media content for communication with peers on social media |
|
Creator |
Соснюк, Олег Петрович
Остапенко, Ірина Віталіївна |
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise) |
|
Description |
Стаття присвячена проблемі розвитку медіаграмотності та медіакомпетентності молоді. Одним із потужних засобів її вдосконалення автори вважають сторітелінг. Проаналізовано основні переваги цього методу та зазначено, що його використання в освітній практиці дозволяє молоді: усвідомити та осмислити власний життєвий досвід в умовах війни, навчитися створювати власний патріотичний медіаконтент, підвищити рівень готовності до ефективне спілкування з однолітками в соціальних мережах, розкрити власний творчий потенціал та можливості для самовираження, оволодіти корисними навичками та онлайн-інструментами, розвинути цифрову грамотність. Автори наголошують, що в освітній практиці сторітелінг слід використовувати в комплексі з іншими методами, такими як розвиток критичного мислення та навички факт-чекінгу. Такий підхід у роботі з молоддю дозволяє сподіватися на синергетичний ефект як з точки зору патріотичного виховання, так і в контексті розвитку медіакомпетентності молоді.
The paper is devoted to the problem of development of media literacy and media competence of youth. The authors consider storytelling as one of the powerful means of its improvement. Main advantages of this method are analyzed and it is noted that its use in educational practice allows young people to: understand and reflect on their own life experience in war conditions, learn how to create your own patriotic media content, increase the level of readiness to effective communication with peers on social media, reveal their own creative potential and opportunities for self-expression, master useful skills and online tools, develop digital literacy. The authors emphasize that in educational practice storytelling should be used in combination with other methods, such as the development of critical thinking and fact-checking skills. This approach in working with young people allows us to hope for a synergistic effect both from the point of view of patriotic education and in the context of developing media competence of youth. |
|
Publisher |
International Science Group
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/738530/1/Theses_Sosniuk_OP_Ostapenko_IV_WORLD-TRENDS-REALITIES-AND-ACCOMPANYING-PROBLEMS-OF-DEVELOPMENT_pp-321-324.pdf
- Соснюк, Олег Петрович (orcid.org/0000-0002-7558-8879 <http://orcid.org/0000-0002-7558-8879>) and Остапенко, Ірина Віталіївна (orcid.org/0000-0001-6710-5964 <http://orcid.org/0000-0001-6710-5964>) (2023) Storytelling as a means of involving youth in the creation of patriotic media content for communication with peers on social media In: The 14th International scientific and practical conference “World trends, realities and accompanying problems of development” (December 19 - 22, 2023) . International Science Group, c. Copenhagen, Denmark, pp. 321-324. ISBN 979-8-89238-617-3 |
|