Record Details

Збірники завдань у форматі PISA для розвитку читацької грамотності учнів як внесок у підвищення якості національної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738491/
https://undip.org.ua/library/problemy-suchasnoho-pidruchnyka-navchalno-metodychne-zabezpechennia-osvitnoho-protsesu-v-umovakh-voiennoho-chasu-ta-povoiennoho-vidnovlennia/
 
Title Збірники завдань у форматі PISA для розвитку читацької грамотності учнів як внесок у підвищення якості національної освіти
Collections of PISA tasks for the development of students’ reading literacy as a contribution to improving the quality of national education
 
Creator Топузов, Олег Михайлович
Локшина, Олена Ігорівна
Заболотна, Оксана Адольфівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description Розкрито, що збірники завдань у форматі PISA для розвитку читацької грамотності учнів (Частини 1, 2 та 3) є інноваційним результатом роботи вчителів на курсах підвищення кваліфікації, що були проведені в Інституті педагогіки НАПН України упродовж 2021 – 2023 років. Курси проводились у межах Модуля Жана Моне «Європейська якість навчання для кращої успішності учнів» (620287-EPP-1-2020-1-UA-EPPJMO-MODULE). Завдання, що акумульовані у збірниках, розроблено на основі пробних тестових завдань PISA-2018. Зроблено висновок, що збірники завдань у форматі PISA для розвитку читацької грамотності учнів (Частини 1, 2 та 3) є внеском у подальше підвищення якості національної освіти, її інтеграції в європейський освітній простір, синхронізації зі світовими стандартами. Вони орієнтовані на формування читацької грамотності українських школярів; враховують здобутки європейських країн-лідерів у дослідженні PISA; покликані формувати євроінтеграційну обізнаність, європейські цінності учнів, розвивати патріотизм.
It is revealed that the collections of PISA tasks for the development of students’ reading literacy (Parts 1, 2 and 3) are an innovative result of the work of teachers at the in-service training courses held at the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine in 2021-2023. The courses were conducted within the framework of the Jean Monnet Module “European Teaching Excellence for Students’ Better Performance” (620287-EPP-1-2020-1-UA-EPPJMO-MODULE). The tasks contained in the collections were developed on the basis of the PISA-2018 trial test items. It is concluded that PISA-formatted collections of tasks for the development of students’ reading literacy (Parts 1, 2 and 3) are a contribution to further improving the quality of national education, its integration into the European educational space, and synchronisation with international standards. They are focused on the development of reading literacy of the Ukrainian schoolchildren; take into account the achievements of the European leading countries in the PISA study; are designed to form European integration awareness, European values of students, and develop patriotism.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2023
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738491/1/PSP_tezy_2023-1%20%281%29.pdf
- Топузов, Олег Михайлович (orcid.org/0000-0001-7690-1663 <http://orcid.org/0000-0001-7690-1663>), Локшина, Олена Ігорівна (orcid.org/0000-0001-5097-9171 <http://orcid.org/0000-0001-5097-9171>) and Заболотна, Оксана Адольфівна (orcid.org/0000-0003-4901-1053 <http://orcid.org/0000-0003-4901-1053>) (2023) Collections of PISA tasks for the development of students’ reading literacy as a contribution to improving the quality of national education In: Проблеми сучасного підручника: навчально-методичне забезпечення освітнього процесу в умовах воєнного часу та повоєнного відновлення : збірник тез доповідей . Педагогічна думка, м. Київ, Україна, pp. 78-79. ISBN 978-966-644-753-4