Record Details

Digital resources for developing key competencies in Ukrainian education: teachers’ experience and challenges

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736605/
https://ceur-ws.org/Vol-3482/paper096.pdf
 
Title Digital resources for developing key competencies in Ukrainian education: teachers’ experience and challenges
Цифрові ресурси для розвитку ключових компетентностей в українській освіті: досвід і виклики вчителів
 
Creator Ovcharuk, Oksana
Ivaniuk, Iryna
Burov, O. Yu.
Marienko, M.V.
Soroko, Nataliia
Gritsenchuk, Olena
Kravchyna, Oksana
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
5 Мathematics. natural sciences
 
Description This article explores and evaluates the practical use of digital resources by Ukrainian teachers in their classroom activities with pupils. It presents various online tools and digital resources that support the implementation of three key subject areas: STEM education, education for democratic citizenship, and entrepreneurship education. The article also showcases the national online resources that foster a sustainable, multicultural, and democratic learning environment for teachers and students, covering key competencies such as entrepreneurship, citizenship, civic education and STEM. The article analyses how the teachers use the digital learning tools to creatively integrate digital technologies into their teaching, identify the needs and didactic approaches of their students, solve technical problems, and assess the gaps in their own and their students’ digital and civic competencies. The article highlights the benefits and challenges of using digital resources for teachers, such as improving and updating their digital competence, creating and maintaining a creative and sustainable digital environment in their schools, seeking opportunities for self-development and digital transformation in line with the UN ‘2030 Agenda for Sustainable Development’, and organising distance learning in response to the COVID-19 pandemic. The aim of the article is to share the examples and the experience of Ukrainian educators who use digital educational resources to build a digital environment and develop key competencies: digital, civic and entrepreneurship in accordance with the European trends. The article suggests that the presented experience can be applied in other schools and help to address the existing gaps in the teachers’ use of digital learning tools.
У цій статті досліджується та оцінюється практичне використання цифрових ресурсів українськими вчителями в їхній аудиторній діяльності з учнями. Він представляє різні онлайн-інструменти та цифрові ресурси, які підтримують реалізацію трьох ключових предметних областей: STEM-освіта, освіта для демократичного громадянства та освіта підприємництва. Стаття також демонструє національні онлайн-ресурси, які сприяють стійкому, мультикультурному та демократичному навчальному середовищу для вчителів та учнів, охоплюючи такі ключові компетенції, як підприємливість, громадянська позиція, громадянська освіта та STEM. У статті аналізується, як вчителі використовують цифрові інструменти навчання, щоб творчо інтегрувати цифрові технології у своє навчання, визначити потреби та дидактичні підходи своїх учнів, вирішити технічні проблеми та оцінити прогалини у своїх власних та учнівських цифрових та громадянських компетенціях. У статті висвітлюються переваги та проблеми використання цифрових ресурсів для вчителів, такі як покращення та оновлення їхньої цифрової компетентності, створення та підтримка творчого та сталого цифрового середовища в їхніх школах, пошук можливостей для саморозвитку та цифрової трансформації відповідно до ООН. «Порядок денний сталого розвитку до 2030 року» та організація дистанційного навчання у відповідь на пандемію COVID-19. Мета статті – поділитися прикладами та досвідом українських освітян, які використовують цифрові освітні ресурси для побудови цифрового середовища та розвитку ключових компетентностей: цифрової, громадянської та підприємницької відповідно до європейських трендів. У статті стверджується, що представлений досвід можна застосувати в інших школах і допомогти усунути існуючі прогалини у використанні вчителями цифрових засобів навчання.
 
Publisher CEUR Workshop Proceedings
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736605/1/paper096.pdf
- Ovcharuk, Oksana (orcid.org/0000-0001-7634-7922 <http://orcid.org/0000-0001-7634-7922>), Ivaniuk, Iryna (orcid.org/0000-0003-2381-785X <http://orcid.org/0000-0003-2381-785X>), Burov, O. Yu. (orcid.org/0000-0003-0733-1120 <http://orcid.org/0000-0003-0733-1120>), Marienko, M.V. (orcid.org/0000-0002-8087-962X <http://orcid.org/0000-0002-8087-962X>), Soroko, Nataliia (orcid.org/0000-0002-9189-6564 <http://orcid.org/0000-0002-9189-6564>), Gritsenchuk, Olena (orcid.org/0000-0003-3173-7649 <http://orcid.org/0000-0003-3173-7649>) and Kravchyna, Oksana (orcid.org/0000-0002-3903-0835 <http://orcid.org/0000-0002-3903-0835>) (2023) Digital resources for developing key competencies in Ukrainian education: teachers’ experience and challenges Proceedings of the VII International Workshop on Professional Retraining and Life-Long Learning using ICT: Person-oriented Approach (3L-Person 2022). Virtual Event, Kryvyi Rih, Ukraine, October 25, 2022 (3482). pp. 84-104. ISSN 1613-0073