Affective-cognitive indicator of emotional intelligence formedness in high schoolers with intellectual disabilities
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/738397/
https://wiadlek.pl/wp-content/uploads/archive/2022/02/WLek202202132.pdf 10.36740/WLek202202132 |
|
Title |
Affective-cognitive indicator of emotional intelligence formedness in high schoolers with intellectual disabilities
Афективно-когнітивний компонент сформованості емоційного інтелекту у старшокласників із порушенням інтелектуального розвитку |
|
Creator |
Babiak, Olha
Okhrimenko, Ivan Lyakhova, Natalia A. Lapin, Andrii Zamsha, Anna Parkhomenko, Kyrylo |
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.09 Organization of instruction 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями. |
|
Description |
The aim is to determine the peculiarities of the affective-cognitive indicator of emotional intelligence in high schoolers with intellectual disabilities. Materials and methods: The study, which was conducted during 2019-2020, involved 76 high schoolers in the age of 14-17 who studied in the 7-9 th grades in Kyiv schools (Ukraine) (45 high schoolers with intellectual disabilities and 31 high schoolers with normative development). The diagnosis of the high schoolers ability to perceive, understand and identify emotions; to assimilate emotions in thoughts, to stimulate thought processes with the help of emotions was carried out. The Mayer-Salovey-Caruzo Emotional Intelligence Test, adapted for children with intellectual disabilities, was used. Results: Insufficient formedness of the affective-cognitive indicator of emotional intelligence in high schoolers with intellectual disabilities has been determined: a decrease in the level of perception of emotions by expression; superficial perception of expressive features, vagueness of ideas about them; insufficient differentiation of the constituent elements of the emotional model; difficulties of orientation in a set of emotional signs of different modalities; lack of understanding of social emotions and the content of a moral act. Conclusions: It has been proven that the low state of formedness of the affective-cognitive indicator of emotional intelligence results in significant difficulties that arise during interaction with each other, and this affects primarily the further socialization and integration into society. Мета: визначити особливості афективно-когнітивного компонента емоційного інтелекту у старшокласників із порушенням інтелектуального розвитку. Матеріали і методи. У дослідженні, яке проводилося протягом 2019-2020 років, взяли участь 76 старшокласників віком 14-17 років, які навчалися в 7-9 класах шкіл Києва (Україна) (45 старшокласників із порушенням інтелектуального розвитку та 31 старшокласник з нормативним розвитком). Для діагностування здатності старшокласників сприймати, розуміти та ідентифікувати емоції; засвоювати емоції в думках, здійснювати стимулювання процесів мислення за допомогою емоцій використовувався Тест емоційного інтелекту Майєра-Саловея-Карузо, адаптований для дітей із порушенням інтелектуального розвитку. Результати. Визначено недостатню сформованість афективно-когнітивного компоненту емоційного інтелекту у старшокласників із порушенням інтелектуального розвитку: зниження рівня сприйняття емоцій шляхом їх вираження; поверхневе сприйняття виразних ознак, нечіткість уявлень про них; недостатня диференціація складових елементів емоційної моделі; труднощі орієнтування в сукупності емоційних ознак різної модальності; нерозуміння соціальних емоцій і змісту морального вчинку. Висновки. Доведено, що низький стан сформованості афективно-когнітивного компоненту емоційного інтелекту призводить до значних труднощів, які виникають під час взаємодії один з одним, а це насамперед впливає на подальшу соціалізацію та інтеграцію в суспільство. |
|
Publisher |
Aluna Publishing
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/738397/1/Affective-cognitive%20indicator%20of%20emotional%20intelligence%20formedness%20in%20high%20schoolers%20with%20intellectual%20disabilities.pdf
- Babiak, Olha (orcid.org/0000-0001-6337-1202 <http://orcid.org/0000-0001-6337-1202>), Okhrimenko, Ivan (orcid.org/0000-0002-8813-5107 <http://orcid.org/0000-0002-8813-5107>), Lyakhova, Natalia A. (orcid.org/0000-0003-0503-9935 <http://orcid.org/0000-0003-0503-9935>), Lapin, Andrii (orcid.org/0000-0003-1717-7892 <http://orcid.org/0000-0003-1717-7892>), Zamsha, Anna (orcid.org/0000-0002-8843-035X <http://orcid.org/0000-0002-8843-035X>) and Parkhomenko, Kyrylo (orcid.org/0000-0002-0004-2417 <http://orcid.org/0000-0002-0004-2417>) (2022) Affective-cognitive indicator of emotional intelligence formedness in high schoolers with intellectual disabilities Wiadomosci Lekarskie Medical Advances, 2 (75). pp. 504-507. 10.36740/WLek202202132 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.36740/WLek202202132
|
|