Record Details

Коди життєстійкості. Психологічна робота з освітянами під час війни

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738369/
https://lib.iitta.gov.ua/733793/
 
Title Коди життєстійкості. Психологічна робота з освітянами під час війни
Resilience codes. Psychological work with educators during the war
 
Creator Мерзлякова, Олена Леонідівна
Сабол, Діана
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
374 Education and training out of school. Further education
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
 
Description Стаття присвячена висвітленню різноманітних етапів роботи психологів з освітянами України у перші п’ять місяців війни. Психологічне та психічне здоров’я було завжди в пріоритеті роботи психологів з педагогами. А такі травмівні події, як воєнні дії, не можуть не по- значитися на емоційному, фізичному та когнітивному рівні особистості. Наведені результати дослідження каналів подолання стресу педагогів. Для такого дослідження було обрано модель, розроблену Мулі Лахадом (Mooli Lahad) BASIC Ph. Наведені стислі характери- стики зазначеної моделі: віра (В – belief and values), почуття (А – affect and emotions), соціалізація (S – sociability), уява (I – imagination and creativity), мислення (C – cognition and thought) і, нарешті, фізичні на- лаштування тіла (Ph – physiological activity). Представлені отримані результати з коротким аналізом щодо кожного способу подолання стресу. За результатами дослідження, освітяни у власній практиці подолання стресу найбільше спираються на розумові практики, віру й переконання та тілесні налаштування. Педагоги приділяють недостатньо уваги соціальним налаштуванням, творчим практикам та вмінню працювати з власними емоціями. Отримані результати стали поштовхом для розробки програми «КОДи резильєнтності», яка дозволяє розвинути якості творчості, партнерської взаємодії, емоційної саморегуляції через залучення розумових навичок та зді- бностей. Автори представили ключові теми програми: 1) Виклики світу VUCA та реконструкція освіти; 2) Абетка стресостійкості та психологічне розвантаження педагога; 3) Екологічне ставлення до себе та до інших як запорука стресостійкості; 4) Резильєнтність психологічна та життєва: розширення досвіду; 5) Арттерапія у пси- хосоціальному відновленні особистості, побудова персональної фор- мули професійного успіху. Щодо кожної теми зазначені деякі арттерапевтичні практики, що були використані в групах психологічної підтримки освітян. Досвід наданої допомоги може стати у пригоді у професійній діяльності інших фахівців-психологів.
The article is devoted to the coverage of various stages of the work of psychologists with educators of Ukraine during the first five months of the war. Psychological and mental health has always been a priority in the work of psychologists with teachers. And such traumatic events as military actions cannot but affect the emotional, physical and cognitive level of the individual. The results of the study of the channels for overcoming the stress of teachers are presented. For this study, the model developed by Mooli Lahad BASIC Ph. Brief characteristics of the specified model are given: В – belief and values, А – affect and emotions, S – sociability, I – imagination and creativity, C – cognition and thought, and, finally, physical settings of the body Ph – physiological activity. The obtained results are disclosed with a short analysis for each method of coping with stress. According to the results of the study, educators in their own practice of overcoming stress rely most on mental practices, faith and beliefs, and physiological activity. Teachers pay insufficient attention to social settings, creative practices, and the ability to work with one’s own emotions. The obtained results became the impetus for the development of the «CODES OF RESILIENCE» program, which allows developing the qualities of creativity, partner interaction, emotional self-regulation through the involvement of mental skills and abilities. The authors present the key topics of the program: 1) Challenges of the VUCA world and reconstruction of education; 2) Alphabet of stress resistance and psychological relief of the teacher; 3) Ecological attitude towards oneself and others as a guarantee of stress resistance; 4) Psychological and life resilience: expansion of experience; 5) Art therapy in the psychosocial restoration of personality, building a personal formula for professional success. For each topic, some art ther- apy practices that were used in psychological support groups for educators are indicated. The experience of the assistance provided can serve as professional support for other psychologists.
 
Publisher ФОП “Назаренко Т. В.”
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Rights cc_by_nc_4
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738369/1/Merzliakova_Art%20Therapy%20Space-Coll.of%20scient.articles-2022-Issue%2031%281%29%20%281%29-62-74.pdf
- Мерзлякова, Олена Леонідівна (orcid.org/0000-0002-4035-9144 <http://orcid.org/0000-0002-4035-9144>) and Сабол, Діана (orcid.org/0000-0003-1491-0403 <http://orcid.org/0000-0003-1491-0403>) (2022) Resilience codes. Psychological work with educators during the war Простір арт-терапії, 1 (31). pp. 62-74. ISSN 2310-3159