Record Details

Соціально-професійний статус сучасного вчителя у контексті його професійного і особистісного розвитку

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738329/
https://archer.chnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7793
 
Title Соціально-професійний статус сучасного вчителя у контексті його професійного і особистісного розвитку
Social and professional status of the modern teacher in the context of professional and personal development
 
Creator Лук’янова, Лариса Борисівна
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Доведено, що вивчення сучасного професійно-соціального статусу вчителя в українському суспільстві дасть можливість отримати науковообґрунтовані дані щодо статусних характеристик цієї професійної групи та сформулювати відповідні висновки, урахування яких сприятиме оптимізації пошуку шляхів підвищення престижу професії вчителя й формування суспільної думки про нього. Обґрунтовано, що соціально-професійний статус педагога – це досягнутий у суспільстві відповідний щабель, підґрунтя якого становить сукупність прав і обов’язків; визначається ставленням суспільства, ґрунтується на професійній етиці, професіоналізмі, культурі, компетентності, може підвищуватися як на особистісному, так і суспільному рівні. Акцентовано увагу на тому, що наразі професія вчителя в Україні посідає низький ранг за шкалою виміру престижу професій і є однією з найбільш непопулярних серед учнівської молоді. Доцільно кардинально змінити систему оплати праці освітян з метою створення умов для формування зацікавленості педагогічних працівників у результатах своєї професійної діяльності та прагнення підвищувати власний рівень професійної компетентності. Проте механічні збільшення заробітної плати не може вирішити численних проблем, пов’язаних із статусом та ефективністю роботи педагогічного персоналу. Необхідно розробити ефективну систему стимулювання педагогічної праці. Професійний і особистісний розвиток дорослої людини, зокрема й вчителя безпосередньо пов’язаний з трансформацією його мотиваційної та емоційновольової сфер, змінами установок, професійних потреб і цілей, а також із інтеріоризацією нового досвіду. При цьому відбуваються структурні зміни особистості, спрямовані на розширення кола його інтересів, зміни системи потреб; актуалізація мотивів їх досягнення; зростання потреб у самореалізації і саморозвитку. Об’єктивно-суб’єктивна зумовленість ставлення вчителя до особистісного й професійного розвитку є основою створення комплексу заходів, спрямованих на формування його освітніх потреб. Ця система заходів, з одного боку, має спиратись на аналіз зв’язку освіти з найбільш важливими аспектами життя суспільства, з іншого, – на особливості статусу і позиції дорослого, його ставлення до навколишнього світу, освіти, самого себе.
The article proves that the study of the modern professional and social status of teachers in Ukrainian society will provide an opportunity to obtain scientifically based data on the status characteristics of this professional group and formulate appropriate conclusions, the consideration of which will help to optimize the search for ways to elevate the prestige of the teaching profession and the formation of public opinion about it. It is substantiated that the socio-professional status of a teacher is an appropriate level achieved in society, the basis of which is a set of rights and obligations; it is determined by the attitude of society based on professional ethics, professionalism, culture, competence, and can be improved both at the personal and social levels. The author emphasizes that the teaching profession in Ukraine currently ranks low on the scale of measuring the prestige of professions and is one of the most unpopular among students. It is advisable to profoundly change the remuneration system for educators to create conditions for the formation of teachers apos; interest in the results of their professional activities and the desire to improve their level of professional competence. However, mechanical increases in salaries cannot solve numerous problems related to the status and efficiency of teaching staff. It is necessary to develop an effective system of incentives for teaching. The professional and personal development of an adult, including a teacher, is directly related to the transformation of their motivational and emotional-volitional spheres, changes in attitudes, professional needs and goals, and the internalization of new experience. At the same time, there are structural changes in the personality aimed at expanding the range of their interests, changing the system of needs; actualization of the motives for achieving them; and growth of the need for self-realization and self-development. The objective and subjective conditionality of a teacher's attitude to personal and professional development is the basis for creating a set of measures aimed at forming their educational needs. This system of measures should be based on the analysis of the relationship between education and the most important aspects of society, as well as on the peculiarities of the status and position of an adult, their attitude to the world, education, and themselves.
 
Publisher Editura Universității "Ștefan cel Mare"
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738329/1/%D0%9B%D1%83%D0%BA%D1%8C%D1%8F%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%9F%D0%A0%D0%9E%D0%A4%D0%95%D0%A1%D0%86%D0%99%D0%9D%D0%9E-%D0%A1%D0%9E%D0%A6%D0%86%D0%90%D0%9B%D0%AC%D0%9D%D0%98%D0%99%20%D0%A1%D0%A2%D0%90%D0%A2%D0%A3%D0%A1%20%D0%92%D0%A7%D0%98%D0%A2%D0%95%D0%9B%D0%AF_%D0%BD.pdf
- Лук’янова, Лариса Борисівна (orcid.org/0000-0002-0982-6162 <http://orcid.org/0000-0002-0982-6162>) (2023) Social and professional status of the modern teacher in the context of professional and personal development Development of Modern Art and Pedagogical Education: National and European Context: Collective volume. pp. 16-38. ISSN 978-973-666-786-2