Record Details

Психологічні особливості взаємозв’язку життєстійкості та локусу контролю учасників освітнього процесу під час війни

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738326/
https://sj.udu.edu.ua/index.php/pn/article/view/1374
10.31392/NPU-nc.series12.2023.21(66).07
 
Title Психологічні особливості взаємозв’язку життєстійкості та локусу контролю учасників освітнього процесу під час війни
Psychological features of the relationship between hardiness and locus of control of participants in the educational process during the war
 
Creator Предко, Вікторія Володимирівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description Статтю присвячено визначенню психологічних особливостей взаємозв’язку життєстійкості та локусу контролю в учасників освітнього процесу під час війни. Зокрема, представлено результати емпіричного дослідження, у якому було виявлено наявність прямого кореляційного зв’язку між життєстійкістю та інтернальністю; суб'єктивним контролем; інтернальністю досягнень та виробничих відносин; контролем за дією під час планування; контролем за дією під час невдачі. А також продемонстровано виявлений обернений кореляційний зв’язок між екстернальністю та життєстійкістю.
У статті підкреслено, що локус контролю особистості визначає ступінь її активності, зокрема її здатність проявляти власну суб’єктність або ж пасивність – високий ступінь залежності від інших людей та зовнішніх обставин. Особистість з внутрішнім локусом контролю характеризується відповідальністю, здатністю самостійно приймати рішення, умінням вибудовувати міжособистісну комунікацію, швидко адаптуватися до складних життєвих ситуацій, а головне ефективно здійснювати емоційну саморегуляцію.
Виявлено, що інтернальний локус контролю супроводжується проявом життєстійкості особистості, а саме породжує здатність долати труднощі, досягати поставлених цілей, забезпечує усвідомлення внутрішньої сили та витривалості, сприяє розвитку особистісної зрілості, сприяє прагненню продовжувати здобувати нові знання, уміння та навички. Допомагає вчасно урегульовувати негативні емоції, виносити позитивний досвід, швидко приймати конструктивні рішення, а головне надає можливість тривалий час залишитися активним та цілеспрямованим суб’єктом власної життєдіяльності та розвитку. Забезпечує здатність залишатися спокійним під тиском невдач, швидко відновлюватися після стресових подій, зберігати психічне здоров’я та загальне благополуччя. Визначено, що інтернальність досягнень особистості,корелюючи з життєстійкістю, позитивно впливає на здобуття нових академічних здобутків, а саме мотивує особистість до подальшого розвитку та здобуття знань, забезпечує прагнення засвоїти нові навички та вміння, навіть у складних життєвих ситуаціях війни.
І навпаки, доведено, що відчуття нездатності вплинути на ситуацію, відсутність контролю має негативні наслідки, оскільки перешкоджає прояву життєстійкості особистості. Це не лише перешкоджає здобутті знань, отриманню позитивного досвіду, призводить до пасивності та безвідповідальності, унеможливлює загальний розвиток, а й шкодить психічному здоров'ю та психологічному благополуччю.
The article is devoted to determining the psychological features of the relationship between resilience and locus of control in participants of the educational process during the war. In particular, the results of an empirical study are presented, which revealed the existence of a direct correlation between resilience and internality; subjective control; internality of achievements and production relations; control over action during planning and during failure. The article also demonstrates the inverse correlation between externalizing and resilience.
The article emphasizes that a person's locus of control determines the degree of his or her activity, in particular, his or her ability to show his or her own subjectivity or passivity - a high degree of dependence on other people and external circumstances. A person with an internal locus of control is characterized by responsibility, the ability to make decisions independently, the ability to build interpersonal communication, quickly adapt to difficult life situations, and, most importantly, effectively exercise emotional self-regulation.
It has been found that the internal locus of control is accompanied by the manifestation of personality resilience, namely, it gives rise to the ability to overcome difficulties, achieve goals, provides awareness of inner strength and endurance, promotes the development of personal maturity, and promotes the desire to continue to acquire new knowledge, skills and abilities. It helps to regulate negative emotions in a timely manner, gain positive experience, make constructive decisions quickly, and most importantly, it enables you to remain an active and purposeful subject of your own life and development for a long time. It ensures the ability to remain calm under the pressure of failure, to recover quickly from stressful events, and to maintain mental health and overall well-being. The internalization of achievements correlates with resilience and has a positive effect on the acquisition of new academic achievements, namely, it motivates the individual to further develop and acquire knowledge, and provides a desire to learn new skills and abilities, even in difficult life situations of war.
Conversely, it has been proven that the feeling of inability to influence the situation, lack of control has negative consequences, as it impedes the manifestation of resilience. This not only hinders the acquisition of knowledge, positive experience, leads to passivity and irresponsibility, makes overall development impossible, but also harms mental health and psychological well-being.
 
Publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738326/1/Predko.pdf
- Предко, Вікторія Володимирівна (orcid.org/0000-0001-5160-7636 <http://orcid.org/0000-0001-5160-7636>) (2023) Psychological features of the relationship between hardiness and locus of control of participants in the educational process during the war Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія «Психологічні науки», 21 (66). pp. 70-77. ISSN 2412-9968
10.31392/NPU-nc.series12.2023.21(66).07
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.31392/NPU-nc.series12.2023.21(66).07