Record Details

Wpływ pandemii COVID-19 na szkolnictwo wyższe i sposoby przezwyciężania jej konsekwencji w krajowej i zagranicznej przestrzeni edukacyjnej

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738319/
 
Title Wpływ pandemii COVID-19 na szkolnictwo wyższe i sposoby przezwyciężania jej konsekwencji w krajowej i zagranicznej przestrzeni edukacyjnej
Вплив пандемії COVID-19 на вищу освіту та шляхи подолання її наслідків у вітчизняному та закордонному освітньому просторі
The impact of the COVID-19 pandemic on higher education and ways to overcome its consequences in the national and international education space
 
Creator Lukianova, L.
Sultanova, Leila
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description W artykule przeanalizowano badania europejskich i ukraińskich organizacji edukacyjnych poświęcone kwestii wpływu pandemii COVID-19 na szkolnictwo wyższe w celu zidentyfikowania negatywnych i pozytywnych konsekwencji oraz potencjalnych możliwości systemu szkolnictwa wyższego. Przedmiotem badania jest funkcjonowanie systemu szkolnictwa wyższego w warunkach pandemii. Zagadnienia badawcze obejmowały: wpływ pandemii COVID-19 na naukę i szkolnictwo wyższe na poziomie globalnym i regionalnym; ekonomiczne konsekwencje pandemii COVID-19 dla uczelni; wpływ pandemii COVID-19 na interakcję studentów i wykładowców.
Do wyznaczenia głównych kierunków badań wykorzystano następujące metody badawcze: analiza wtórna i interpretacja wyników sondaży socjologicznych; usystematyzowanie i klasyfikacja wykorzystanego materiału teoretycznego i faktologicznego; analiza doświadczeń funkcjonowania szkolnictwa wyższego w warunkach alarmowego przejścia do kształcenie zdalnego; analiza porównawcza z doświadczeniem zagranicznym; analiza prognostyczna w celu określenia perspektyw dalszych badań.
Na podstawie przeanalizowanych raportów i badań europejskich i ukraińskich organizacji edukacyjnych dotyczących wpływu pandemii COVID-19 na szkolnictwo wyższe zidentyfikowano następujące przyczyny negatywnych konsekwencji: nagłe przejście do uczenia się i nauczania na odległość; problemy związane z umiędzynarodowieniem i mobilnością akademicką; nieufność do wyników badań naukowych; zawieszenie współpracy uczelni z różnymi organizacjami; zmniejszenie wysokości finansowania edukacji; utrata aktualności kształcenia długoterminowego; brak gotowości wykładowców i studentów do nauczania na odległość; zakłócenia w organizacji procesu edukacyjnego; brak interaktywnej współpracy między studentem a wykładowcą; brak odpowiednich form kontroli i obiektywnej oceny; nieodpowiednie zaopatrzenie materialno-techniczne. Jednak edukacja narodowa ma potencjalne możliwości do odnowy. Dla efektywnego funkcjonowania systemu szkolnictwa wyższego konieczne jest przeprowadzenie autoanalizy, która pozwoli instytucjom edukacyjnym przetestować skuteczność istniejących rozwiązań cyfrowych, określić ich potrzeby w zakresie modernizacji technologicznej, zapewnić przekwalifikowanie wykładowców, zidentyfikować strategie dalszego rozwoju, ustabilizować edukację i wyprowadzić ją na nowy poziom jakości.
У статті проаналізовано дослідження європейських та українських освітніх організацій присвячені проблемі впливу пандемії COVID-19 на вищу освіту з метою виявлення негативних та позитивних наслідків та потенційних можливостей системи вищої освіти. Предметом дослідження є функціонування системи вищої освіти в умовах пандемії. Дослідницькими питаннями стали: вплив пандемії COVID-19 на науку та вищу освіту на глобальному та регіональному рівнях; економічні наслідки пандемії COVID-19 для університетів; вплив пандемії COVID-19 на взаємодію студентів і викладачів.
Для визначення основних напрямів дослідження використано такі методи дослідження: вторинний аналіз та інтерпретація результатів соціологічних опитувань; систематизація та класифікація використаного теоретичного і фактологічного матеріалу; аналіз досвіду функціонування вищої освіти в умовах екстремального переходу на дистанційний режим; порівняльний аналіз із зарубіжним досвідом; прогностичний аналіз для визначення перспектив подальших досліджень.
На основі проаналізованих звітів да досліджень європейських і українських освітніх організацій щодо впливу пандемії COVID-19 на вищу освіту виявлено такі причини негативних наслідків як: екстрений перехід на дистанційне навчання і викладання; проблеми пов’язані з інтернаціоналізацією і академічною мобільністю; недовіра до результатів наукових досліджень; припинення співпраці університетів з різними організаціями; зменшення обсягів фінансування сфери освіти; втрата актуальності довготривалої освіти; неготовність викладачів і студентів до дистанційного навчання; збій у організації освітнього процесу; брак інтерактивної взаємодії студента і викладача; відсутність адекватних форм контролю та об’єктивного оцінювання; не належне матеріально-технічне забезпечення. Однак національна освіта має потенційні можливості для оновлення. Для ефективного функціонування системи вищої освіти необхідно здійснити самоаналіз, який дозволить закладам освіти випробувати ефективність наявних цифрових рішень, визначити свої потреби в технологічній модернізації, забезпечити перепідготовку викладачів, визначити стратегії подальшого розвитку, стабілізувати освітню сферу та вивести її на новий рівень якості.
The present article analyses research by European and Ukrainian educational organizations on the issue of the impact of the COVID-19 pandemic on higher education in order to identify negative and positive consequences and potential opportunities for the higher education system. The subject of the study is the functioning of the higher education system under pandemic conditions. The research issues included: the impact of the COVID-19 pandemic on science and higher education at global and regional levels; the economic consequences of the COVID-19 pandemic for universities; the impact of the COVID-19 pandemic on student and lecturer interaction.
The following research methods were used to determine the main directions of the research: secondary analysis and interpretation of the results of sociological surveys; systematization and classification of the theoretical and factual material used; analysis of the experience of higher education functioning under the conditions of the alert transition to distance learning; comparative analysis with foreign experience; predictive analysis to determine the prospects for further research.
Based on the analyzed reports and studies of European and Ukrainian educational organizations on the impact of the COVID-19 pandemic on higher education, the following causes of negative consequences were identified: sudden shift to distance learning and teaching; problems related to internationalization and academic mobility; distrust of scientific research results; suspension of university cooperation with various organizations; reduction of the amount of education funding; loss of validity of long-term education; lack of readiness of lecturers and students for distance learning; disruptions in the organization of the educational process; lack of interactive cooperation between student and lecturer; lack of appropriate forms of control and objective assessment; inadequate material and technical supplies. However, national education has potential for renewal. For the effective functioning of the higher education system, it is necessary to conduct a self-analysis that will allow educational institutions to test the effectiveness of existing digital solutions, identify their needs for technological modernization, provide retraining of lecturers, identify strategies for further development, stabilize education and bring it to a new level of quality.
 
Publisher Wydawnictwo UMCS
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language pl
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738319/1/Lukianowa%2C%20Sultaonwa_%20PL_07.12.pdf
- Lukianova, L. (orcid.org/0000-0002-0982-6162 <http://orcid.org/0000-0002-0982-6162>) and Sultanova, Leila (orcid.org/0000-0002-3324-6926 <http://orcid.org/0000-0002-3324-6926>) (2022) The impact of the COVID-19 pandemic on higher education and ways to overcome its consequences in the national and international education space Drogi i bezdroża edukacji w okresie pandemii COWID 19. ISSN 978-83-227-9625-2