Законодавче урегулювання освіти дорослих в Україні: прийняти закон чи можемо ще почекати…
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/738318/
http://www.adult-education-journal.com.ua/index.php/aej/article/view/199 10.35387/od.1(21).2022.9-17 |
|
Title |
Законодавче урегулювання освіти дорослих в Україні: прийняти закон чи можемо ще почекати…
Legislative regulation of adult education in Ukraine: adopt the law or can we still wait… |
|
Creator |
Лук’янова, Лариса Борисівна
|
|
Subject |
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
314/316 Society 34 Law. Jurisprudence 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Оглядова стаття присвячена проблемі законодавчого урегулювання освіти дорослих в Україні. Схарактеризовано ключову роль, яку наразі відіграє освіта дорослих у вирішенні багатьох економічних викликів, подоланні соціальної нерівності, формуванні у суспільстві відповідальності та довіри, покращенні психологічного здоров’я людей різного віку; висвітлено розвиток цього освітнього напряму як невід’ємної складової освіти впродовж життя. Обґрунтовано значення нормативно-правового забезпечення освіти дорослих та доведено важливість створення законодавчої бази в Україні, вагомість якої посилюється умовами, спричиненими військовою агресією російської федерації. Проаналізовано законодавчі акти у сфері освіти і науки у сенсі освіти дорослих у та наголошено, що наявні механізми почасти ускладнюють ситуацію, оскільки певною мірою суперечать один одному та загалом пригальмовують розвиток вітчизняної системи освіти дорослих. Окреслено прогресивні зміни, які відбулися останнім часом у сфері нормативно-правового урегулювання цієї сфери. Зокрема включення статті 18 «Освіта дорослих» у зміст Закон України «Про освіту»; підготовка проєкту Закону України про освіту дорослих, в якому визначено правові, організаційні та економічні засади функціонування й розвитку цієї сфери в Україні та окреслено умови щодо ефективної співпраці заінтересованих сторін із метою реалізації права дорослої особи на безперервне навчання впродовж життя. Схарактеризовано зміст проєкту Закону України «Про освіту дорослих», викладений у 10 розділах, які містять 43 статті, прикінцевих і перехідних положеннях та його роль у розвитку національної системи освіти дорослих. Обґрунтовано сукупність певних ризиків, з яким пов’язано подальше відтермінування прийняття Закону про освіту дорослих для України. The review article is devoted to the problem of legislative regulation of adult education in Ukraine. The key role currently played by adult education in solving many economic challenges, overcoming social inequality, forming responsibility and trust in society, improving the psychological health of people of different ages is characterized; the development of this educational direction as an integral component of lifelong education is highlighted. The importance of normative and legal provision of adult education is substantiated and the importance of creating a legislative framework in Ukraine, the importance of which is strengthened by the conditions caused by the military aggression of the Russian Federation, is proven. Legislative acts in the field of education and science in the sense of adult education were analyzed and it was emphasized that the existing mechanisms partly complicate the situation, as they contradict each other to a certain extent and generally slow down the development of the domestic system of adult education. Progressive changes that have taken place recently in the field of regulatory regulation of this area are outlined. In particular, the inclusion of Article 18 "Adult Education" in the content of the Law of Ukraine "On Education"; preparation of the draft Law of Ukraine on adult education, which defines the legal, organizational and economic principles of the functioning and development of this sphere in Ukraine and outlines the conditions for effective cooperation of interested parties in order to realize the right of an adult to continuous education throughout life. The content of the draft Law of Ukraine "On Adult Education", laid out in 10 chapters containing 43 articles, final and transitional provisions and its role in the development of the national system of adult education, is characterized. The combination of certain risks, which is associated with the further postponement of the adoption of the Law on Adult Education for Ukraine, is substantiated. |
|
Publisher |
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/738318/1/%D0%97%D0%90%D0%9A%D0%9E%D0%9D%D0%9E%D0%94%D0%90%D0%92%D0%A7%D0%95%20%D0%A3%D0%A0%D0%95%D0%93%D0%A3%D0%9B%D0%AE%D0%92%D0%90%D0%9D%D0%9D%D0%AF%20%D0%9E%D0%94%20%D0%92%20%D0%A3%D0%9A%D0%A0%D0%90%D0%87%D0%9D%D0%86.pdf
- Лук’янова, Лариса Борисівна (orcid.org/0000-0002-0982-6162 <http://orcid.org/0000-0002-0982-6162>) (2022) Законодавче урегулювання освіти дорослих в Україні: прийняти закон чи можемо ще почекати… Освіта дорослих: теорія досвід перспективи, 1 (21). pp. 9-18. ISSN 2786-7366 10.35387/od.1(21).2022.9-17 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.35387/od.1(21).2022.9-17
|
|