Record Details

Інноваційна компетентність керівників закладів у контексті інноваційних проєктів щодо реформування загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738317/
http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/26_55_2023/Bulletin_26_55_Pedagogika_Liubchenko.pdf
https://doi.org/10.58442/2218-7650-2023-26(55)-179-198
 
Title Інноваційна компетентність керівників закладів у контексті інноваційних проєктів щодо реформування загальної середньої освіти
Innovative competence of heads of institutions in the context of innovative projects regarding the reform of general secondary education
 
Creator Любченко, Н.В.
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.07 Management aspects of educational institutions
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті обґрунтовується актуальність дослідження змісту інноваційної діяльності та інноваційної компетентності керівників (директорів) закладів загальної середньої освіти на основі аналізу нормативно‐правових та фахових джерел. Висвітлено положення Стратегії розвитку сфери інноваційної діяльності на період до 2030 року щодо людського капіталу як основи української інноваційної конкурентоспроможності. Розкриваються погляди сучасних науковців щодо історії виникнення та змін у трактуванні сутності поняття «інновація», феномену інновації, інноваційного суспільства в соціально‐філософському дискурсі та змісту інноваційної діяльності. Проаналізовано нормативно‐правові акти та підходи дослідників до визначення сутності понять «інновації», «інноваційність», «інноваційна діяльність», «інноваційний проєкт», «інноваційна діяльність у сфері освіти», «освітні інновації». Питання інноваційної компетентності керівника закладу загальної середньої освіти розглянуто в контексті правових, економічних та організаційних засад державного регулювання інноваційної діяльності в Україні на основі аналізу нормативно‐правових актів та наукових джерел. Визначено характеристики колективного авторського освітнього проєкту «Науково‐практичні студії «Методологія та практика професійного розвитку сучасного менеджера освіти» у системі післядипломної освіти керівників (директорів) закладів загальної середньої освіти в контексті державного професійного стандарту «Керівник (директор) закладу загальної середньої освіти. Описано можливі ефекти інноваційної діяльності із застосування проєктної технології в освітньому проєкті. Наголошено на необхідності комплексного, системного вивчення феномену новаторства в освіті, добору ознак класифікації і подальшого узагальнення змісту досліджень щодо новаторського руху та систематизації отриманих результатів.
The article substantiates the relevance of research on the content of innovative activity and innovative competence of managers (directors) of general secondary education institutions based on the analysis of regulatory and professional sources. The provisions of the Innovation Development Strategy for the period until 2030 regarding human capital as the basis of Ukrainian innovative competitiveness are highlighted. The views of modern scientists regarding the history of the emergence and changes in the interpretation of the essence of the concept of "innovation", the phenomenon of innovation, the innovative society in the socio‐philosophical discourse and the content of innovative activity are revealed. Regulatory acts and researchers' approaches to defining the essence of the concepts "innovation", "innovativeness", "innovative activity", "innovative project", "innovative activity in the field of education", "educational innovations" were analyzed. The issue of innovative competence of the head of a general secondary education institution is considered in the context of the legal, economic and organizational foundations of the state regulation of innovative activity in Ukraine based on the analysis of legal acts and scientific sources. The characteristics of the collective author's educational project "Scientific and practical studies "Methodology and practice of professional development of a modern education manager" in the system of postgraduate education of managers (directors) of general secondary education institutions in the context of the state professional standard "Manager (director) of a general secondary education institution". The possible effects of innovative activity from the application of project technology in an educational project are described. The need for a comprehensive, systematic study of the phenomenon of innovation in education, selection of classification features and further generalization of the content of research on the innovative m and ovement systematization of the o ta ned results b i is emphasized.
 
Publisher ДЗВО "Університет менеджменту освіти"
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738317/1/%D0%86%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B0%20%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C%20%D0%BA%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B0%20%D0%97%D0%97%D0%A1%D0%9E_%D0%9B%D1%8E%D0%B1%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%9D.%20%D0%92.%20_Liubchenko.pdf
- Любченко, Н.В. (orcid.org/0000-0002-4247-340X <http://orcid.org/0000-0002-4247-340X>) (2023) Innovative competence of heads of institutions in the context of innovative projects regarding the reform of general secondary education Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки», 24 (53). pp. 179-198. ISSN 2218-7650
https://doi.org/10.58442/2218-7650-2023-26(55)-179-198