Record Details

Formation and development of information and communication competencies of pedagogical universities students: experience of Ukraine

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738297/
https://doi.org/10.1007/978-981-19-1738-7_24
 
Title Formation and development of information and communication competencies of pedagogical universities students: experience of Ukraine
Формування та розвиток інформаційно-комунікаційних компетентностей студентів педагогічного ВНЗ: досвід України
 
Creator Lukianova, L.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The content of information and communication competence (ICC) is defined by researchers differently. In Ukraine the investigation of its formation in pedagogical university students takes place in the process of studying, systematizing, and generalizing Ph.D. dissertations defended in specialized academic councils of Ukraine. The purpose of this article is to analyze dissertations for the degree of Candidate and Doctor of Sciences devoted to ICC of future teachers during their professional training at pedagogical universities of Ukraine. The research analysis is based on the overview of dissertations for 2010-2020 and is performed according to 5 identified criteria: general characteristics; theoretical framework; research significance; quantitative indicators of the experiment; tools of experimental research.
Using a set of methodological approaches, researchers developed proposals for the formation of future teachers’ ICC, based on pedagogical experiment results. It is proved that the effectiveness of forming ICC is positively influenced by the following factors: the created innovative models considering the specifics of teacher training in the relevant field; author's methods based on the use of mobile, computer, cloud-based technologies; educational and methodical provision for special courses in the practical application of IC technologies, etc. Particular attention is paid to the justification of appropriate pedagogical conditions and the development and adaptation of diagnostic techniques for conducting the monitoring of components of ICC at different stages of the pedagogical experiment.
Метою даної статті є аналіз дисертацій на здобуття наукового ступеня кандидата та доктора наук, присвячених ІКК майбутніх учителів під час професійної підготовки у педагогічних ВНЗ України. Аналіз дослідження базується на огляді дисертаційних робіт за 2010-2020 роки та виконується за 5 визначеними критеріями: загальна характеристика; теоретичні основи; дослідницька значимість; кількісні показники експерименту; засоби експериментального дослідження.
Використовуючи комплекс методичних підходів, науковці розробили пропозиції щодо формування ІКК майбутніх учителів за результатами педагогічного експерименту. Доведено, що на ефективність формування ІКК позитивно впливають такі чинники: створені інноваційні моделі з урахуванням специфіки підготовки вчителя відповідного профілю; авторські методики на основі використання мобільних, комп’ютерних, хмарних технологій; навчально-методичне забезпечення спецкурсів з практичного застосування ІК-технологій тощо. Особливу увагу приділено обґрунтуванню відповідних педагогічних умов та розробці та адаптації діагностичних методик проведення моніторингу складових ІКК на різних етапах педагогічний експеримент.
 
Publisher Springer
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738297/1/Ukrain%20Lukianova.pdf
- Lukianova, L. (orcid.org/0000-0002-0982-6162 <http://orcid.org/0000-0002-0982-6162>) (2022) Formation and development of information and communication competencies of pedagogical universities students: experience of Ukraine Digital Literacy for Teachers. Lecture Notes in Educational Technology. pp. 519-537. ISSN 978-981-19-1738-7
https://doi.org/10.1007/978-981-19-1738-7_24