Record Details

З досвіду мережевої взаємодії інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України та закладів вищої педагогічної освіти України

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738296/
https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/409
10.37472/v.naes.2023.5221
 
Title З досвіду мережевої взаємодії інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України та закладів вищої педагогічної освіти України
From the experience of network interaction of the Ivan Zyazyun Institute of Pedagogical Education and Adult Education of the National Academy of Sciences of Ukraine and institutions of higher pedagogical education of Ukraine
 
Creator Лук’янова, Лариса Борисівна
 
Subject 001.32 Learned, scientific societies. Academies
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Висвітлено результати мережевої взаємодії Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України із закладами вищої педагогічної освіти. Обґрунтовано методологію партнерської взаємодії, яка ґрунтується на системному і діяльнісному підходах, що забезпечують спільну діяльність інституцій-партнерів з метою досягнення синергетичного ефекту педагогічного партнерства. Зазначено, що Інститут здійснює консультативну, методичну, психологічну підтримку суб’єктів взаємодії, а також підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників, проводить експертну оцінку програм розвитку працівників закладів вищої освіти. Інституції-партнери беруть участь у спільній експериментальній і проєктній діяльності, сприяють проведенню апробації і впровадженню результатів досліджень, підтримують технологічний трансфер. Представлено результати мережевої взаємодії які репрезентовано у п’яти контекстах: науково-методичному, експериментальному, науково-організаційному, просвітницькому, інформаційно-ресурсному, реалізація яких відбувається на трьох рівнях (інституційному, міжгалузевому, міжнародному). Визначено перспективи поглиблення мережевої взаємодії.
The results of the network interaction of the Ivan Zyazyun Institute of Pedagogical Education and Adult Education of the National Academy of Sciences of Ukraine with institutions of higher pedagogical education are highlighted. The methodology of partnership interaction, which is based on systemic and operational approaches that ensure the joint activity of partner institutions with the aim of achieving a synergistic effect of pedagogical partnership, is substantiated. It is noted that the Institute provides consultative, methodical, and psychological support for subjects of interaction, as well as professional development of scientific and pedagogical workers, conducts expert evaluation of development programs for employees of higher education institutions. Partner institutions participate in joint experimental and project activities, contribute to testing and implementation of research results, support technology transfer. The results of network interaction are presented, which are represented in five contexts: scientific-methodical, experimental, scientific-organizational, educational, informational-resource, the implementation of which takes place at three levels (institutional, interdisciplinary, international). Prospects for deepening network interaction have been identified.
 
Publisher Національна академія педагогічних наук України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738296/1/%D0%92%D0%98%D0%A1%D0%A2%D0%A3%D0%9F_%D0%B4%D0%BB%D1%8F%20%D0%92%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B0_5.12.2023.pdf
- Лук’янова, Лариса Борисівна (orcid.org/0000-0002-0982-6162 <http://orcid.org/0000-0002-0982-6162>) (2023) From the experience of network interaction of the Ivan Zyazyun Institute of Pedagogical Education and Adult Education of the National Academy of Sciences of Ukraine and institutions of higher pedagogical education of Ukraine Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2 (5). ISSN 2707-305X
10.37472/v.naes.2023.5221
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.37472/v.naes.2023.5221