Record Details

Коди життєстійкості: проєкт з розвитку резильєнтності освітян

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738294/
https://lib.iitta.gov.ua/738128/
 
Title Коди життєстійкості: проєкт з розвитку резильєнтності освітян
Codes of sustainability: a project to develop the resilience of educators
 
Creator Мерзлякова, Олена Леонідівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
36 Safeguarding the mental and material necessities of life
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
37.09 Organization of instruction
 
Description Публікація підіймає питання резильєнтності вчителів, що є актуальною темою для освітньої політики та практики під час війни не тільки через вплив на якість навчання, задоволенність роботою чи професійний розвиток вчителів. Резильєнтність вчителів – це здатність суспільства вистояти, вижити, відновитись, і передати майбутньому поколінню незламний дух української нації. Автор знайомить з дослідженнями, присвяченими виявленню в українських педагогів переважних стратегій подоланню стресу в умовах військової агресії, згідно яких саме віра в ЗСУ та силу українського характеру є найвпливовішим чинником стійкості. Також представлено ініціативу Відділу наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти щодо проведення на базі ДНПБ імені В.О. Сухомлинського протягом 2024 року Всеукраїнського науково-методичного вебінару “12 кроків розвитку психологічної стійкості українців” для поширення практик резильєнтності українців у воєнний і повоєнний періоди на більш широкі верстви населення.
The publication raises the issue of teacher resilience, which is a relevant topic for educational policy and practice during the war, not only because of the impact on the quality of teaching, job satisfaction or professional development of teachers. Resilience of teachers is society's ability to endure, survive, recover, and pass on to future generations the indomitable spirit of the Ukrainian nation. The author presents research devoted to the identification of Ukrainian teachers' preferred strategies for overcoming stress in conditions of military aggression, according to which faith in the Armed Forces and the strength of the Ukrainian character is the most influential factor of stability. Also presented is the initiative of the Department of Scientific Information and Analytical Support of Education to conduct during the 2024 All-Ukrainian scientific and methodical webinar "12 steps of development of psychological resilience of Ukrainians" to spread the practices of resilience of Ukrainians in the war and post-war periods to wider segments of the population.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Rights cc_by_nc_nd_4
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738294/1/%D0%9C%D0%B5%D1%80%D0%B7%D0%BB%D1%8F%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D1%81%D0%B5%D0%BC%D1%96%D0%BD%D0%B0%D1%80-329-334.pdf
- Мерзлякова, Олена Леонідівна (orcid.org/0000-0002-4035-9144 <http://orcid.org/0000-0002-4035-9144>) (2023) Codes of sustainability: a project to develop the resilience of educators Актуальні проблеми охорони психічного здоров’я українського народу у воєнний і повоєнний час: Матеріали методологічного семінару НАПН України 16 листопада 2023 року: Зб. матеріалів. pp. 329-334. ISSN 978-966-644-749-7