Record Details

Стратегія розвитку закладів загальної середньої освіти: пріоритетні завдання у національному та європейському вимірах

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738291/
http://isp.poippo.pl.ua/article/view/281014
10.33272/2522-9729-2023-3(210)-5-10
 
Title Стратегія розвитку закладів загальної середньої освіти: пріоритетні завдання у національному та європейському вимірах
Development strategy of general secondary education institutions: priority tasks in national and European dimensions
 
Creator Лук’янова, Лариса Борисівна
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
373 Kinds of school providing general education
 
Description Обґрунтовано основні завдання стратегії розвитку закладів загальної середньої освіти у національному та
європейському вимірах. Визначено спільність пошуку інноваційних шляхів розвитку закладів загальної освіти в Україні і зарубіжжі: інновації відбуваються в єдиному векторі, заданому змінними поглядами на роль освіти у світі та стрімким розвитком інформаційних технологій; системи освіти змінюються під впливом постійного ускладнення економічної діяльності, суспільних відносин і культурних змін, спричинених глобалізацією. Визначено завдання розвитку закладу загальної середньої освіти, провідними з яких є необхідність оновлення управління сучасною школою та постійного професійного саморозвитку його керівника, реагуючи на ускладнення контекстів управління та нові завдання.
This article substantiates the main tasks of the development strategy of general secondary education institutions in the national and European dimensions. The commonality of the search for innovative ways of development of general education institutions in Ukraine and abroad is determined: innovations occur in a single vector, given by changing views on the role of education in the world and the rapid development of information technologies; education systems are changing under the influence of the constant complication of economic activity, social relations and cultural changes caused by globalization; the need for effective dissemination of innovative practices, including their resource support, is increasing. The main innovations in educational systems were identified: design of new curricula and programs; growing variety of teaching methods and technologies; expanding the use of information technologies in education; activation of students' positions in the learning process; changes in approaches to the assessment of student learning outcomes; inclusion of resources of the external environment in the educational process; and support for the development of teachers' professionalism. It is emphasized that the solution of learning tasks should ensure a harmonious combination of modern educational technosphere and humanitarian sciences. This is due to the anticipatory growth of the role of humanitarian knowledge as the basis of the progress of civilization and humanism in the conditions of rapid technological development. An important phenomenon is the emergence of author schools in regional educational systems, which are not only centers of pedagogical innovations but also a form of social ties that influence the socio-cultural development of cities and villages and territorial communities. The tasks of the development of the institution of general secondary education are the need to update the management of the modern school and the constant professional self-development of its head. This requires a systematic reform of institutions of professional development, which also need to be improved, responding to the complexity of management contexts and new tasks.
 
Publisher Полтавська академія неперервної освіти ім. М.В. Остроградського
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738291/1/%D0%86%D0%BC%D1%96%D0%B4%D0%B6%20%D1%81%D1%83%D1%87%20%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D0%B0%20%D0%9B%D1%83%D0%BA%27%D1%8F%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf
- Лук’янова, Лариса Борисівна (orcid.org/0000-0002-0982-6162 <http://orcid.org/0000-0002-0982-6162>) (2023) Development strategy of general secondary education institutions: priority tasks in national and European dimensions Імідж сучасного педагога, 3 (210). pp. 5-10. ISSN 2522-9729
10.33272/2522-9729-2023-3(210)-5-10
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33272/2522-9729-2023-3(210)-5-10