Record Details

Training of future specialists with higher education for professional and communicative interaction

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738262/
http://pedagogy.visnyk.zu.edu.ua/article/view/288880
10.35433/pedagogy.2(113).2023.103-113
 
Title Training of future specialists with higher education for professional and communicative interaction
Підготовка майбутніх фахівців з вищою освітою до професійно-комунікативної взаємодії
 
Creator Kalenskyi, Andrii
Kalashnik, Nataliia
Lisafin, D.
Kostenko, Dmytro
Logutina, N.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The research outlines important aspects of the preparation of highly qualified specialists aimed at increasing the efficiency of their professional activity by improving their communication skills, which are used to transfer significant amounts of information of crucial importance for professional decision-making.

The article studies the formation of personal competences of future specialists with higher education with the priority of communicative competence as the basic means of prospective students’ training. The authors focus the attention on development of key competences that are formed in the process of learning humanitarian subjects as well as on determining the aspects of the competence approach in education. Thus, the main features of key competences of prospective specialists are distinguished and analyzed.

The article studies the concept and the essence of the competence approach and its practical implementation into the system of higher education. The authors have identified that the formation of the communicative competence is a reliable tool of creative-motivational thinking formation in the higher education seekers.

It is concluded that according to the results of the research conducted, professional self-realization is an important component of the system of personal self-development of the modern specialists, as well as the formation of professional competences. Communicative competence is identified as the activity aimed at improving future specialists’ personalities in accordance with professional requirements. In particular, the professional culture of a student-foreigner is determined as a set of practical and spiritual attributes that determine the quality of their professional activity, which are closely related to their intellectual, general pedagogical and psychological, methodological, and informational, theoretical, practical and cultural activities as well.
У дослідженні розглядається проблема формування компетентностей особистості майбутнього фахівця з вищою освітою, і, перш за все, комунікативної компетентності як ключової компетентності підготовки майбутніх фахівців, акцентується увага на розвиток ключових і предметних компетентностей у процесі вивчення дисциплін гуманітарного циклу. В дослідженні визначено деякі аспекти компетентнісного підходу в освіті, проаналізовано сутність основних ключових компетентностей майбутнього фахівця з вищою освітою. Визначено, що з переліку ключових компетентностей майбутнього фахівця найголовнішою особливістю є їх креативно-мотиваційна спрямованість.

Дійшли висновку, що професійна самореалізація є важливою складовою системи особистісного саморозвитку людини, професійної компетенції сучасного фахівця, оскільки вона є свідомою діяльністю, спрямованою на вдосконалення своєї особистості відповідно до професійних вимог. Зокрема, професійна культура майбутнього фахівця як сукупність практичних і духовних надбань, що визначають якість його професійної діяльності, тісно пов’язана з його інтелектуальною, загальною педагогічною та психологічною, методичною та інформаційною, теоретичною, практичною діяльністю, мовною та моральною культурою.
 
Publisher Житомирський державний університет імені Івана Франка
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738262/1/288880-Article%20Text-666737-1-10-20231011.pdf
- Kalenskyi, Andrii (orcid.org/0000-0001-9034-5042 <http://orcid.org/0000-0001-9034-5042>), Kalashnik, Nataliia (orcid.org/0000-0001-5312-3280 <http://orcid.org/0000-0001-5312-3280>), Lisafin, D. (orcid.org/0000-0002-7893-9339 <http://orcid.org/0000-0002-7893-9339>), Kostenko, Dmytro (orcid.org/0000-0002-4030-2287 <http://orcid.org/0000-0002-4030-2287>) and Logutina, N. (orcid.org/0000-0003-1029-5247 <http://orcid.org/0000-0003-1029-5247>) (2023) Training of future specialists with higher education for professional and communicative interaction Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Рedagogical Sciences, 2 (113). pp. 103-113. ISSN 2663-6387
10.35433/pedagogy.2(113).2023.103-113
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.35433/pedagogy.2(113).2023.103-113