Record Details

Реформування освіти: професійна трансформація педагогічних працівників у контексті війни та поствоєнного періоду

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738216/
http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/26_55_2023/Bulletin_26_55_Pedagogika_Prosina.pdf
10.58442/2218-7650-2023-26(55)-199-214
 
Title Реформування освіти: професійна трансформація педагогічних працівників у контексті війни та поствоєнного періоду
Education reform: educators` professional transformation in the context of war and the post-war period
 
Creator Просіна, О.В.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
374 Education and training out of school. Further education
 
Description У представленій статті розглядається концептуальна структура професійної трансформації педагогічних працівників (ПТПП) з урахуванням сучасних вимог освітніх реформ та розвитку суспільства в умовах війни. Автор, ураховуючи воєнний (поствоєнний) стан у країні, пандемію COVID-19 та еміграцію дітей і молоді через військові події, указує на важливість адаптації і професійної трансформації педагогічних працівників. Дослідниця робить акцент на потребі забезпечення педагогічними працівниками якісної освіти дітей і молоді, їхньої психосоціальної підтримки з метою подолання освітніх втрат. Відзначається, що педагоги завжди будуть відігравати ключову роль у відбудові країни та досягненні суспільного добробуту в повоєнний час. У статті докладно проаналізовано ключові поняття, на яких базується структура, зокрема, «4К» (креативність, критичне мислення, комунікація, колаборація), розглянуто значення й роль у сучасному освітньому середовищі. Основним акцентом статті є важливість індивідуальної траєкторії професійної трансформації для кожного педагога. Дослідниця вказує на те, що існує кілька можливих шляхів досягнення трансформації, таких як: комплексне оновлення професійних знань і вмінь, опанування психологічних підходів для підтримки учнів та створення безпечного освітнього середовища, упровадження інтерактивних методів навчання та дистанційних технологій, а також зміцнення співпраці з колегами й громадою. Результати опитування, проведеного серед педагогічних працівників, свідчать про підтримку цих шляхів. Важливим аспектом статті є розгляд складових готовності педагогів до впровадження освітніх реформ, таких як: глибокі знання основних принципів та цілей реформ, мотивація, психологічна готовність і комунікативна готовність. У статті описано кроки для успішного завершення процесу професійної трансформації, включаючи діагностику, планування, впровадження й оцінку. Зазначене забезпечує цілісний підхід до розуміння та досягнення готовності педагогічних працівників до впровадження освітніх реформ, акцентує увагу на індивідуальних можливостях та постійному професійному розвитку.
The presented article examines the conceptual framework of the educators` professional transformation (EPT) taking into account the modern requirements of educational reforms and societal development in the conditions of war. The author, considering the wartime (post-war) situation in the country, the COVID-19 pandemic, and the emigration of children and youth due to military events, emphasizes the importance of adaptation and educators` professional transformation. The researcher highlights the need to provide educators with quality education for children and youth and their psychosocial support to overcome educational losses. It is noted that teachers will always play a key role in the country's reconstruction and the achievement of societal well-being in the post-war period. The article extensively analyzes key concepts that form the basis of the structure, including the «4Cs» (creativity, critical thinking, communication, collaboration), and discusses their significance and role in the modern educational environment. The main focus of the article is on the importance of an individual trajectory of professional transformation for each educator. The researcher points out that there are several possible paths to achieve transformation, such as comprehensive updating of professional knowledge and skills, mastering psychological approaches to support students and creating a safe learning (educational) environment, implementing interactive teaching methods and distance technologies, and strengthening cooperation with colleagues and the community. The results of a survey conducted among educators indicate support for these pathways. An important aspect of the article is the consideration of the components of teachers' readiness to implement educational reforms, such as deep knowledge of the fundamental principles and goals of reforms, motivation, psychological readiness, and communicative readiness. The article describes the steps for successful completion of the professional transformation process, including diagnosis, planning, implementation, and evaluation. This ensures a comprehensive approach to understanding and achieving the readiness of educators for the implementation of educational reforms, emphasizing individual opportunities and continuous professional development.
 
Publisher Державний заклад вищої освіти "Університет менеджменту освіти"
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738216/1/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/26_55_2023/Bulletin_26_55_Pedagogika_Prosina.pdf
- Просіна, О.В. (orcid.org/0000-0002-1243-6069 <http://orcid.org/0000-0002-1243-6069>) (2023) Education reform: educators` professional transformation in the context of war and the post-war period Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки», 26 (55). pp. 199-214. ISSN 2218-7650
10.58442/2218-7650-2023-26(55)-199-214
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.58442/2218-7650-2023-26(55)-199-214