Основна форма навчання української мови
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/738195/
http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/view/320/8737/18238-1 10.30525/978-9934-26-303-3-29 |
|
Title |
Основна форма навчання української мови
The main form of learning the Ukrainian language |
|
Creator |
Кучеренко, Ірина Анатоліївна
|
|
Subject |
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education 81 Linguistics and languages |
|
Description |
Основна форма навчання української мови нині в Україні – урок – головна ланка класно-урочної системи, що живе, розвивається і вдосконалюється, але в своїй основі залишається класичною і незмінною. Нині у практиці мовного навчання застосовують традиційні і нетрадиційна форми організації занять, але провідне місце серед них належить уроку. Урок як високоефективна організаційна форма навчання передбачає єдність форми і змісту; суб’єкт-суб’єктну взаємодію учасників навчального процесу – педагога і здобувача освіти. Сучасний урок української мови як цілісне багатокомпонентне явище спрямований на формування та розвиток комунікативної компетентності учня-мовця. Уроки української мови в основній школі поділяємо на: традиційні (мають класичну структуру та відповідають прийняти стандартам) і нетрадиційні (мають гнучку, нетривіальну будову, своєрідні структурні етапи, креативний зміст й оригінальний інноваційний лінгводидактичний інструментарій). Традиційні уроки поділяємо на аспекті уроки й уроки розвитку комунікативних умінь. Нетрадиційні уроки поділяємо на інтегровані уроки й уроки довільної структури та змістової спрямованості.
The main form of teaching the Ukrainian language in Ukraine today is the lesson - the main link of the classroom-lesson system, which lives, develops and improves, but in its essence remains classic and unchanged. Currently, in the practice of language teaching, traditional and non-traditional forms of organizing lessons are used, but the leading place among them belongs to the lesson. A lesson as a highly effective organizational form of learning involves the unity of form and content; subject-subject interaction of the participants of the educational process - the teacher and the learner. The modern lesson of the Ukrainian language as a holistic multi-component phenomenon is aimed at the formation and development of the communicative competence of the student-speaker. Ukrainian language lessons in primary school are divided into: traditional (have a classical structure and meet accepted standards) and non-traditional (have a flexible, non-trivial structure, unique structural stages, creative content and original innovative linguistic and didactic tools). Traditional lessons are divided into lessons and lessons for the development of communication skills. Non-traditional lessons are divided into integrated lessons and lessons of arbitrary structure and content orientation. |
|
Publisher |
“Baltija Publishing”
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/738195/1/%D0%9A%D1%83%D1%87%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F.%20%D0%A0%D0%B8%D0%B3%D0%B0.%20%D0%9B%D0%B0%D1%82%D0%B2%D1%96%D1%8F.%202023.pdf
- Кучеренко, Ірина Анатоліївна (orcid.org/0000-0001-8005-6757 <http://orcid.org/0000-0001-8005-6757>) (2023) The main form of learning the Ukrainian language Trends in the development of philological education in the era of digitalization: European and national contexts: Scientific monograph. pp. 632-657. ISSN 978-9934-26-303-3 10.30525/978-9934-26-303-3-29 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.30525/978-9934-26-303-3-29
|
|