Record Details

Основна форма навчання української мови

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738195/
http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/view/320/8737/18238-1
10.30525/978-9934-26-303-3-29
 
Title Основна форма навчання української мови
The main form of learning the Ukrainian language
 
Creator Кучеренко, Ірина Анатоліївна
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description Основна форма навчання української мови нині в Україні – урок – головна ланка класно-урочної системи, що живе, розвивається і вдосконалюється, але в своїй основі залишається класичною і незмінною. Нині у практиці мовного навчання застосовують традиційні і нетрадиційна форми організації занять, але провідне місце серед них належить уроку. Урок як високоефективна організаційна форма навчання передбачає єдність форми і змісту; суб’єкт-суб’єктну взаємодію учасників навчального процесу – педагога і здобувача освіти. Сучасний урок української мови як цілісне багатокомпонентне явище спрямований на формування та розвиток комунікативної компетентності учня-мовця. Уроки української мови в основній школі поділяємо на: традиційні (мають класичну структуру та відповідають прийняти стандартам) і нетрадиційні (мають гнучку, нетривіальну будову, своєрідні структурні етапи, креативний зміст й оригінальний інноваційний лінгводидактичний інструментарій). Традиційні уроки поділяємо на аспекті уроки й уроки розвитку комунікативних умінь. Нетрадиційні уроки поділяємо на інтегровані уроки й уроки довільної структури та змістової спрямованості.
The main form of teaching the Ukrainian language in Ukraine today is the lesson - the main link of the classroom-lesson system, which lives, develops and improves, but in its essence remains classic and unchanged. Currently, in the practice of language teaching, traditional and non-traditional forms of organizing lessons are used, but the leading place among them belongs to the lesson. A lesson as a highly effective organizational form of learning involves the unity of form and content; subject-subject interaction of the participants of the educational process - the teacher and the learner. The modern lesson of the Ukrainian language as a holistic multi-component phenomenon is aimed at the formation and development of the communicative competence of the student-speaker. Ukrainian language lessons in primary school are divided into: traditional (have a classical structure and meet accepted standards) and non-traditional (have a flexible, non-trivial structure, unique structural stages, creative content and original innovative linguistic and didactic tools). Traditional lessons are divided into lessons and lessons for the development of communication skills. Non-traditional lessons are divided into integrated lessons and lessons of arbitrary structure and content orientation.
 
Publisher “Baltija Publishing”
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738195/1/%D0%9A%D1%83%D1%87%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F.%20%D0%A0%D0%B8%D0%B3%D0%B0.%20%D0%9B%D0%B0%D1%82%D0%B2%D1%96%D1%8F.%202023.pdf
- Кучеренко, Ірина Анатоліївна (orcid.org/0000-0001-8005-6757 <http://orcid.org/0000-0001-8005-6757>) (2023) The main form of learning the Ukrainian language Trends in the development of philological education in the era of digitalization: European and national contexts: Scientific monograph. pp. 632-657. ISSN 978-9934-26-303-3
10.30525/978-9934-26-303-3-29
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.30525/978-9934-26-303-3-29