Record Details

Foreign biographical dictionaries of educators: creation concepts and content features

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/735608/
https://ojs.itup.com.ua/index.php/iiu/article/view/522
10.35619/iiu.v1i17.522
 
Title Foreign biographical dictionaries of educators: creation concepts and content features
Зарубіжні біографічні словники педагогів: концепції створення й особливості контенту
 
Creator Mikhno, Oleksandr
 
Subject 37 Education
92 Biographical studies. Genealogy. Heraldry. Flags
 
Description The article considers foreign experience in creating biographical dictionaries of educators. The table presents 8 dictionaries published in Australia, Great Britain, Italy and the USA in 1978-2021. The content of each dictionary is analyzed according to the following parameters: number of authors, structure, number and volume of articles, distribution of articles by gender, scheme of biographical article, availability of appendices.
It has been found that the dictionaries published in the 1970s and 1990s in the Great Britain and the USA were created according to the established scientific tradition: short biographical articles (up to 500 words), with theorists, practitioners and administrators of education, as well as philosophers and psychologists predominating among the personalities. An exception is the bio-bibliographic sourcebook published in the USA in 1994, which is the first publication devoted exclusively to women educators and contains extensive biographical articles. Instead, biographical dictionaries of educators published in the 2010s and early 2020s demonstrate new methodological approaches to both the selection of individuals and the creation of the dictionary: 1) the Italian biographical dictionary of educators (2013), in addition to educational theorists and practitioners, presents founders and heads of educational institutions of various types, editors of pedagogical periodicals, children's writers and illustrators of books for children, theorists and popularizers of physical and sports education, leaders of youth associations, etc, 2) the concepts of creating an Australian dictionary of Catholic educators (2020) and an encyclopaedia of modern Asian educators (2021) include a division into sections with introductory review articles on the development of education in a particular historical period.
A generalized scheme of a biographical article about an educator is presented. The features of the content of dictionaries are highlighted. The prospects of using foreign experience in the creation of an encyclopaedic biographical dictionary of educators of Ukraine are determined: creating a more objective and complete list of educators whose biographies will be included in the dictionary, improving the scheme of writing a biographical article, introducing appendices into the structure of the dictionary.
У статті розглянуто зарубіжний досвід зі створення біографічних словників педагогів. У формі таблиці представлено 8 словників, виданих у Австралії, Великій Британії, Італії та США у 1978-2021 рр. Проаналізовано контент кожного словника за такими параметрами: кількість авторів, особливості структури, кількість і обсяг статей, розподіл статей за статтю, схема біографічної статті, наявність додатків.
З’ясовано, що словники, видані у 1970-1990-х у Великій Британії та США, створені за усталеною науковою традицією: стислі біографічні статті (до 500 слів), серед персоналій переважають теоретики, практики та адміністратори освіти, а також філософи та психологи. Винятком є біобібліографічний довідник, виданий у США у 1994, який є першим виданням, присвячене жінкам-освітянкам, і містить розлогі біографічні статті. Натомість біографічні словники педагогів, видані у 2010-х – на початку 2020-х років демонструють нові методологічні підходи як до відбору персоналій, так і до створення словника: 1) італійський педагогічний біографічний словник (2013), окрім теоретиків і практиків освіти, представляє засновників і керівників навчальних закладів різного типу, редакторів педагогічних періодичних видань, дитячих письменників і ілюстраторів книжок для дітей, теоретиків і популяризаторів фізичного і спортивного виховання, лідерів молодіжних об’єднань та ін., 2) концепції створення австралійського словника освітян-католиків (2020) та енциклопедії сучасних освітян Азії (2021) передбачають поділ на розділи зі вступними оглядовими статтями про розвиток освіти певного історичного періоду.
Наведено узагальнену схему біографічної статті про педагога. Виділено особливості контенту словників. Визначено перспективи використання зарубіжного досвіду у створенні енциклопедичного біографічного словника педагогів України: створення більш об'єктивного та повного переліку педагогів, чиї біографії увійдуть до словника, удосконалення схеми написання біографічної статті, введення у структуру словника додатків.
 
Publisher РДГУ
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/735608/1/%D0%9C%D1%96%D1%85%D0%BD%D0%BE%202023%20Foreign%20biographical%20dictionaries%20of%20educators%20creation%20concepts%20and%20content%20features.pdf
- Mikhno, Oleksandr (orcid.org/0000-0002-5271-9530 <http://orcid.org/0000-0002-5271-9530>) (2023) Foreign biographical dictionaries of educators: creation concepts and content features Інноватика у вихованні (17). pp. 68-78. ISSN 2411-4553
10.35619/iiu.v1i17.522
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.35619/iiu.v1i17.522