Record Details

Професійне психологічне благополуччя освітян та особливості його підтримки в кризових умовах сьогодення

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738203/
https://mpp-journal.com/index.php/journal/article/view/31
10.48020/mppj.2023.01.01
 
Title Професійне психологічне благополуччя освітян та особливості його підтримки в кризових умовах сьогодення
Professional psychological well-being of educators and features of their support in the current crisis conditions
 
Creator Бондарчук, О.І.
Пінчук, Н.І.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description У статі презентовано сутність, показники, чинники професійного психологічного благополуччя освітян. Обґрунтовано доцільність вивчення феномену професійного психологічного благополуччя освітян з огляду на евденомічний підхід, відповідно до якого зазначений феномен як результат переживання людиною успіхів чи досягнень у професійній сфері є важливою складової психологічного благополуччя особистості в цілому. Виходячи з моделі психологічного благополуччя К. Ріфф, модифікованої з урахуванням специфіки професійної діяльності освітян, визначені показники їх професійного психологічного благополуччя (самоприйняття як фахівця в сфері освіти; професійно-особистісне зростання; цілі професійної діяльності й розвитку; позитивні відносини з іншими суб’єктами освітньої діяльності; управління освітнім середовищем; професійне самовизначення й автономія тощо). Охарактеризовано три групи чинників професійного психологічного благополуччя освітян на макро- (рівні суспільства), мезо- (рівні освітньої організації )і мікрорівні (рівні особистості). Визначені особливості психологічної підтримки професійного психологічного благополуччя освітян в кризових умовах сьогодення, зумовлених воєнним станом, на рівні управління освітньою організацією, рівні професійної взаємодії, рівні особистості. Окреслено перспективи подальшого вивчення професійного психологічного благополуччя освітян в емпіричній площині.
The article presents the essence, indicators, and factors of the professional psychological well-being of educators. The expediency of studying the phenomenon of professional psychological well-being of educators based on the eudanomic approach, according to which the phenomenon as a result of a person's experience of successes or achievements in the professional sphere is an important component of the psychological well-being of the individual as a whole, is substantiated. Based on the model of psychological well-being of K. Riff, modified taking into account the specifics of the professional activity of educators, indicators of their professional psychological well-being are determined (self-acceptance as a specialist in the field of education; professional and personal growth; goals of professional activity and development; positive relations with other subjects of educational activity; management of the educational environment; professional self-determination and autonomy, etc.). Three groups of factors of the professional psychological well-being of educators have been characterized at the macro- (levels of society), meso- (levels of the educational organization) and micro-levels (levels of individuals). Specific features of psychological support for the professional psychological well-being of educators in today's crisis conditions, caused by the state of war, at the level of management of an educational organization, the level of professional interaction, and the level of personality are determined. The prospects of further study of the professional psychological well-being of educators in the empirical plane are outlined.
 
Publisher Київський інститут сучасної психології та психотерапії
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738203/1/Bondarchuk_Pinchuk_04.2023.pdf
- Бондарчук, О.І. (orcid.org/0000-0003-3920-242X <http://orcid.org/0000-0003-3920-242X>) and Пінчук, Н.І. (orcid.org/0000-0003-1904-804X <http://orcid.org/0000-0003-1904-804X>) (2023) Professional psychological well-being of educators and features of their support in the current crisis conditions Kyiv Journal of Modern Psychology and Psychotherapy (5). pp. 5-14. ISSN 2709-4235
10.48020/mppj.2023.01.01
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.48020/mppj.2023.01.01