Record Details

Формування комунікативної компетентності учнів: психолінгводидактичний аспект

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738197/
https://science.iea.gov.ua/2023-1-108-122/
10.32987/2617-8532-2023-1-108-122
 
Title Формування комунікативної компетентності учнів: психолінгводидактичний аспект
Formation of students' communicative competence: psycholinguistics aspect
 
Creator Кучеренко, Ірина Анатоліївна
Мамчур, Лідія
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті охарактеризовано психолінгвістичні чинники, які є важливими для формування комунікативної компетентності учня, обґрунтовано їх специфіку, необхідність упровадження у систему мовної освіти. Розглянуто особливості мовленнєвої діяльності мовної особистості. Усі види мовленнєвої діяльності становлять основу спілкування як психокогнітивної діяльності породження власного висловлювання і сприйняття чужого мовлення (тексту / дискурсу) у конкретній комунікативній ситуації. Проаналізовано процес створення власного висловлювання, визначено основні етапи його породження ‒ докомунікативний, комунікативний, посткомунікативний. З’ясовано особливості породження мовлення як індивідуального комунікативного акту, проаналізовано моделі мовленнєвої діяльності, що стосуються поетапного процесу породження мовлення. Розглянуто аналітичну модель спілкування, до складу якої входять три взаємопов’язані сторони: комунікативна, інтерактивна і перцептивна. Обґрунтовано процес комунікативної взаємодії, який відбувається поступово і включає важливі етапи спілкування. Охарактеризовано комунікативні вміння як уміння, які спрямовані на продукування власного висловлювання і сприймання чужого мовлення в межах конкретних комунікативних ситуацій; конкретизовано їх відповідно до етапів породження висловлювання. Описано процес сприйняття мовлення комунікатом, що проходить у дві фази (власне сприйняття і розуміння) шляхом переходу із поверхневого аналізу в глибинний. З’ясовано, що у процесі комунікації виникають різноманітні бар’єри (логічний, лінгвістичний, стилістичний, фонетичний), визначено їх особливості. На основі концептуальних положень психолінгвістики визначено методичні акценти, що будуть сприяти удосконаленню мовного навчання з метою формування високого рівня комунікативної компетентності підлітків. Представлено результати експериментального навчання.
In the article psycho-linguistic factors are characterized which are important for communal competence, specialty, necessity of implementation in linguistic system of education. Linguistic features of speech man are reviewed. All kind of speech activity are basis of conversation as psycho-cognitive activity of the creature own utterance and perception of someone speeches (text/discourse) in a concrete communicative situation. The process of creation of own utterance is analyzed; the main stages of its generation are defined ‒ pre-communicative, communicative, post-communicative. The peculiarities of speech creation as an individual communicative act are explained, models of speech activity concerning the phased generation process of speech are analyzed. An analytical model of communication is considered, consisting of three interrelated sides: communicative, interactive and perceptual. The substantiated process of communicative interaction occurs gradually and includes important stages of communication, which are realized in stages. Communicative skills are described as skills, which are aimed at producing self-expression and perception of someone else's speech within the limits of concrete communicative situations; they are specified in accordance with the stages of generating the statement. The process of perception of speech by a communicator, which passes through two phases (actual perception and understanding), is described through the transition from the surface analysis to the deep. It is explained that in the process of communication there are various barriers (logical, linguistic, stylistic, phonetic), their features are determined. On the basis of the conceptual provisions of psycholinguistics, methodological questionnaires are defined that will contribute to the improvement of linguistic education in order to form a high level of communicative competence of the individual. The results of experimental studies are presented.
 
Publisher Державна наукова установа «Інститут освітньої аналітики»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738197/1/%D0%9A%D1%83%D1%87%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%86.%2C%20%D0%9C%D0%B0%D0%BC%D1%87%D1%83%D1%80%20%D0%9B.%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.%20%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%8F%20%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0.%202023.pdf
- Кучеренко, Ірина Анатоліївна (orcid.org/0000-0001-8005-6757 <http://orcid.org/0000-0001-8005-6757>) and Мамчур, Лідія (orcid.org/0000-0002-5942-2078 <http://orcid.org/0000-0002-5942-2078>) (2023) Formation of students' communicative competence: psycholinguistics aspect Освітня аналітика України, 1. pp. 108-122. ISSN 2617-8532
10.32987/2617-8532-2023-1-108-122
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32987/2617-8532-2023-1-108-122