Record Details

Створення педагогічних умов для впровадження дослідницького методу навчання з використанням ІТ- та STEM-технологій у закладах загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/730637/
http://snman.science/index.php/sn/article/view/80
10.51707/2618-0529-2021-21_22-06
 
Title Створення педагогічних умов для впровадження дослідницького методу навчання з використанням ІТ- та STEM-технологій у закладах загальної середньої освіти
Сreating pedagogical conditions for the implementation of research methods of teaching using it and STEM-technologies in general secondary education
 
Creator Завалевський, Ю.І.
Гущина, Н.І.
Василашко, І.П.
Коршунова, О.В.
Патрикеєва, О.О.
 
Subject 001 Science and knowledge in general. Organization of intellectual work
373 Kinds of school providing general education
5 Мathematics. natural sciences
 
Description У статті проаналізовано досвід впровадження дослідницького методу навчання з використанням ІТ- та STEM-технологій у закладах загальної середньої освіти на основі реалізації всеукраїнського інноваційного проєкту «Я – дослідник». Розглядаються поняття навчально-дослідницької діяльності, готовності до її здійснення та різні аспекти організації такої діяльності в освітньому процесі. Визначено теоретико-методологічні складники (мотиваційно-ціннісний, когнітивний, практично-діяльнісний, рефлексивно-оцінювальний) готовності: учнів – до здійснення навчально-дослідницької діяльності та вчителів – до організації такої діяльності. Охарактеризовано рівні готовності до дослідницької діяльності: високий, достатній та базовий. Представлено результати досліджень стану готовності до дослідницької діяльності здобувачів освіти з використанням ІТ- та STEM-технологій за визначеними складниками, показниками та рівнями. У статті подано опис педагогічних умов впровадження дослідницького методу навчання з використанням ІТ- та STEM-технологій у закладах загальної середньої освіти, як-от: удосконалення змісту навчального забезпечення та створення сучасного навчального контенту на основі дослідницького методу навчання та STEM-підходів; розроблення й реалізація комплексу управлінських рішень в експериментальних закладах на основі партнерської взаємодії не лише всіх учасників освітнього процесу, а й місцевої влади, роботодавців, представників бізнесу та інших стейкхолдерів; створення науково-методичного супроводу для підготовки вчителів та набуття ними практичного досвіду з розвитку дослідницької компетентності здобувачів освіти на основі STEM- та ІТ-підходів; участь команд шкіл у різноманітних фестивалях, конкурсах, змаганнях, інших мотиваційних заходах STEM та дослідницького напрямів. Представлено комплекс інноваційних освітніх продуктів, до якого увійшли навчальні та навчально-методичні посібники серії «Я – дослідник» для середньої ланки освіти, дидактична система природничо-математичної початкової освіти «Я – дослідник 2.0» у першому циклі початкової школи. Висвітлено перспективні тенденції подальшого впровадження дослідницького методу навчання з використанням ІТ- та STEM-технологій у закладах загальної середньої освіти на основі дидактичної системи природничо-математичної початкової освіти «Я – дослідник 2.0».
The article analyzes the experience of introducing a research teaching method using IT and STEM technologies in institutions of general secondary education based on the implementation of the all-Ukrainian project “I am a researcher”. The concepts of educational and research activities, the readiness for its implementation and various aspects of the organization of such activities in the educational process are considered. The theoretical and methodological components (motivational-value, cognitive, practical-activity, reflexive-evaluative) of students’ readiness to carry out educational and research activities and teachers’ readiness to organize such activities have been determined. The levels of the readiness for research activities are characterized: high, sufficient and basic. The results of studies of the state of readiness for research activities of applicants for education using IT and STEM technologies for certain components, indicators and levels are presented. The article presents a description of the pedagogical conditions for the introduction of a research teaching method using IT and STEM technologies in general secondary education institutions as: the improving the content of educational provision and creating modern educational content based on the research teaching method and STEM approaches; development and implementation of a set of management decisions in experimental institutions on the basis of partnership interaction not only of all participants in the educational process, but also of local authorities, employers, business representatives and other stakeholders; creation of scientific and methodological support for the training of teachers and their acquisition of practical experience in the development of research competence of applicants for education based on STEM and IT approaches; participation of school teams in various festivals, competitions, competitions, other motivational STEM events and research areas. The complex of innovative educational products is presented, which includes educational and teaching aids of the I-researcher series for the middle level of education, the didactic system of natural-mathematical primary education “I am a 2.0 researcher” in the first cycle of primary school. The article reflects the promising trends in the further implementation of the research method of teaching using IT and STEM technologies in institutions of general secondary education on the basis of the didactic system of natural and mathematical primary education “I am a researcher 2.0”
 
Publisher Національний центр «Мала академія наук України»
 
Date 2021
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/730637/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%93%D1%83%D1%89%D0%B8%D0%BD%D0%B0_%D0%9C%D0%90%D0%9D.docx.pdf
- Завалевський, Ю.І. (orcid.org/0000-0002-8039-8869 <http://orcid.org/0000-0002-8039-8869>), Гущина, Н.І. (orcid.org/0000-0003-0864-4188 <http://orcid.org/0000-0003-0864-4188>), Василашко, І.П. (orcid.org/0000-0001-6832-0930 <http://orcid.org/0000-0001-6832-0930>), Коршунова, О.В. (orcid.org/0000-0002-0132-9460 <http://orcid.org/0000-0002-0132-9460>) and Патрикеєва, О.О. (orcid.org/0000-0002-9030-3886 <http://orcid.org/0000-0002-9030-3886>) (2021) Сreating pedagogical conditions for the implementation of research methods of teaching using it and STEM-technologies in general secondary education Наукові записки Малої академії наук України (21-22). ISSN 2786-4510
10.51707/2618-0529-2021-21_22-06
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.51707/2618-0529-2021-21_22-06