Record Details

Інформаційний супровід організації педагогічної практики майбутніх учителів історії (на прикладі Київського Національного університету імені Тараса Шевченка)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738148/
https://unesco-journal.com.ua/index.php/journal/article/view/93
10.35387/ucj.2(8).2023.48-59
 
Title Інформаційний супровід організації педагогічної практики майбутніх учителів історії (на прикладі Київського Національного університету імені Тараса Шевченка)
Informational Support for the Pedagogical Practice Organization of Future Teachers of History (a Case Study of the Taras Shevchenko Kyiv National University)
 
Creator Черевичний, Геннадій Семенович
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
93/94 History
 
Description У статті розглядаються особливості організації практичної підготовки майбутніх учителів історії на кафедрі новітньої історії України історичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка (далі – КНУ імені Тараса Шевченка). Автор наголошує, що організація та проведення педагогічної практики дає змогу як закріпити теоретичні знання з вивчення фахових історичних дисциплін в умовах закладу вищої освіти, так і отримати кращий досвід педагогічної майстерності в умовах реального освітнього процесу закладів загальної середньої освіти. У статті зазначено, що майбутні вчителі історії під час проходження педагогічної практики мають змогу випробувати свої можливості навчально-виховного спілкування зі здобувачами загальної середньої освіти, налагоджувати професійні стосунки з педагогічним колективом, самостійно приймати рішення щодо організації уроків та виховних заходів у школі, використовуючи сучасні методики та технології навчання, передавати здобувачам загальної середньої освіти професійні історичні знання та вміння, що сприятиме формуванню їхньої національної самосвідомості та ідентичності. Мета дослідження – висвітлення науково-методичних засад та особливостей організації й проведення педагогічної практики майбутніх учителів історії, які готуються за освітньою програмою «Середня освіта (історія)» на кафедрі новітньої історії України історичного факультету КНУ імені Тараса Шевченка, розкриття її видів та змісту тощо. Досліджено інформаційне забезпечення загального змісту педагогічної практики майбутніх учителів історії на базі закладів загальної середньої освіти. Визначено мету, завдання та стан організації педагогічної практики в системі професійної підготовки майбутніх учителів історії в університетах України, визначено окремі недоліки та переваги, відзначено певні суперечності. Перспективою подальших досліджень є вивчення досвіду Республіки Польща щодо професійної підготовки майбутніх учителів історії, зокрема їхньої педагогічної практики, тобто здійснення порівняльного аналізу європейського досвіду організації педагогічної практики університетами на базі шкіл.
The article deals with the peculiarities of the organization of practical training of future history teachers at the Department of Contemporary History of Ukraine, Faculty of History, Taras Shevchenko Kyiv National University. The author emphasizes that the organization and conduct of pedagogical practice makes it possible both to consolidate theoretical knowledge on the study of specialized historical disciplines in a university environment, and to gain better experience in pedagogical mastery in the conditions of the real educational process of general secondary education institutions. The article emphasizes that future history teachers, during their pedagogical practice, have the opportunity to try out their opportunities for educational and educational communication with students of general secondary education, establish professional relationships with the teaching staff, and independently make decisions about the organization of lessons and educational activities in the school, using modern teaching methods and technologies, to impart professional historical knowledge and skills to students, which will contribute to the formation of their national identity. The purpose of the study is to highlight the scientific and methodological principles and peculiarities of the organization of the pedagogical practice of future history teachers who are trained under the «Secondary Education (History)» ducational program at the Department of Contemporary History of Ukraine of the Faculty of History of Taras Shevchenko Kyiv National University, revealing its types and content etc. The informational support of the general content of pedagogic practice by future history teachers on the basis of general secondary education institutions was studied. The purpose, tasks and state of the organization of pedagogy in the system of professional training of future history teachers are determined, certain shortcomings and advantages are identified, and certain contradictions are noted. The prospect of further research is the study of the experience of the Republic of Poland regarding the professional training of future teachers of history, in particular, their pedagogical practice, that is, the implementation of a comparative analysis of the European experience of pedagogical practice.
 
Publisher «ТАЛКОМ»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738148/1/93-Article%20Text-283-1-10-20231205.pdf
- Черевичний, Геннадій Семенович (orcid.org/0000-0001-9094-8732 <http://orcid.org/0000-0001-9094-8732>) (2023) Informational Support for the Pedagogical Practice Organization of Future Teachers of History (a Case Study of the Taras Shevchenko Kyiv National University) UNESCO Chair Journal Lifelong Professional Education in the XXI Century, 2 (8). pp. 48-59. ISSN 2708-2156
10.35387/ucj.2(8).2023.48-59
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.35387/ucj.2(8).2023.48-59