Record Details

Дидактико-методичні домінанти проєктування навчальної діяльності учнів на уроці математики

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738142/
10.58407/NI.23.1-2.1
 
Title Дидактико-методичні домінанти проєктування навчальної діяльності учнів на уроці математики
Didactic and methodological dominants of designing educational activities for students in mathematics lessons
 
Creator Онопрієнко, Оксана Володимирівна
Скворцова, С.О.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
51 Mathematics
 
Description Мета статті. Презентується авторський підхід до проєктування мети, завдань, структури уроку математики в початковій школі, організації навчальної діяльності молодших школярів, спрямованої на досягнення запланованих результатів.
Методологія. Застосовано методи аналізу психологічної і педагогічної літератури, державних і нормативних документів із проблеми дослідження; індукції і дедукції, абстрагування і конкретизації, що дали можливість розкрити дидактичні та методичні концепти дослідження.
Наукова новизна. Обґрунтовано дидактико-методичні засади проєктування мети і завдань уроку математики у взаємозв’язку з нормативно визначеними обов’язковими та очікуваними результатами навчання. Визначено структуру уроку з проєкцією на логіку розгортання навчального пізнання. Наведено приклади формулювання мети, завдань, запланованих результатів уроку, його змістового наповнення.
Висновки. Представлені результати дослідження дали змогу дійти висновку про актуальність проблеми комплексного сприйняття формальних компонентів проєкту уроку – його мети, дидактичних, розвивальних і виховних задач, очікуваних результатів, та про необхідність узгодження структури й змістового наповнення діяльності на уроці з логікою навчального пізнання.
The purpose of the article. The author's approach to designing the goal, tasks, and structure of the mathematics lesson in elementary school, organization of educational activities for elementary school students, aimed at achieving the planned results, is presented.
Methodology. The author used the methods of analysis of psychological and pedagogical literature, state and regulatory documents on the research problem; induction and deduction, abstraction and concretization, which made it possible to reveal didactic and methodological concepts of research.
Scientific novelty. The didactic and methodological principles of designing the goal and tasks of the mathematics lesson in relation to the normatively defined mandatory and expected learning outcomes are substantiated. The structure of the lesson is determined with a projection on the logic of the knowledge deployment. The examples of formulating the goal, tasks, planned results of the lesson, determining its structure and content are given.
Conclusions. The presented results of the study made it possible to come to a conclusion about the relevance of the problem of complex perception of the formal components of the lesson project – its purpose, didactic, developmental and educational tasks, expected results, and about the need to harmonize the structure and content of the activity in the lesson with the logic of educational cognition.
 
Publisher Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738142/1/NI_2022_3-4-15-28.pdf
- Онопрієнко, Оксана Володимирівна (orcid.org/0000-0002-0301-1392 <http://orcid.org/0000-0002-0301-1392>) and Скворцова, С.О. (orcid.org/0000-0003-4047-1301 <http://orcid.org/0000-0003-4047-1301>) (2023) Didactic and methodological dominants of designing educational activities for students in mathematics lessons New Inception, 1-2 (11-12). pp. 13-26. ISSN 2710-5369
10.58407/NI.23.1-2.1
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.58407/NI.23.1-2.1