Record Details

Критерії відбору педагогічних засобів розвитку науково-комунікативних умінь і здібностей учнів ліцеїв

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738137/
http://pi.iod.gov.ua/images/pdf/2023_1/5.pdf
10.32405/2413-4139-2023-1(30)-33-38
 
Title Критерії відбору педагогічних засобів розвитку науково-комунікативних умінь і здібностей учнів ліцеїв
Criteria for the Selection of Teaching Tools in Development of Scientific and Communicative Skills and Abilities of the Lyceum Students
 
Creator Калмикова, Лариса Олександрівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description Статтю присвячено актуальній проблемі щодо вибору і обґрунтування критеріїв відбору педагогічних (позатекстових) засобів (завдань, вправ, задач, питань) розвитку науково-комунікаційних умінь і здібностей здобувачів середньої спеціальної освіти наукового спрямування. Критерії відбору розглянуто як комплекс ознак, підстав і правил прийняття рішення щодо оцінки навчальних завдань на відповідність їх вимогам, що ставляться до них.
У статті зазначено, що до цього часу ще не виокремлені і не обґрунтовані критерії, за якими потрібно здійснювати відбір завдань і вправ задля забезпечення розвитку у здобувачів цього профілю експериментально-дослідної освіти науково-комунікаційних компетентностей, а вчителі ліцеїв зазначають труднощів, що виникають у роботі при доборі таких завдань і вправ. З огляду на це виникає науково-прикладне завдання, пов’язане з обгрунтуванням критеріїв вибору завдань і вправ, спрямованих на розвиток науково-комунікаційних умінь і здібностей здобувачів ССОНС.
The article is devoted to the actual problem related to the selection and substantiation of criteria for the selection of pedagogical (non-textual) means (tasks, exercises, problems, questions) for the development of scientific communication skills and abilities of the students of secondary special education in the scientific direction (hereinafter – SSESD). The selection criteria are considered as a set of signs, grounds and decision-making rules regarding the assessment of educational tasks for their compliance with the requirements that apply to them.
It is noted in the article that until now there are no identified and substantiated criteria for selecting the tasks and exercises to ensure the development of scientific and communicative competences in students of this profile of experimental and research education, and lyceum teachers note the difficulties that arise in the work when they select such tasks and exercises. In view of this, arises a scientific and applied problem related to the justification of the criteria for selecting tasks and exercises aimed at the development of scientific and communication skills and abilities of SSESD students.
Considering this, the article proposes the ways to solve the problem, reveals the real possibilities (social, educational, personal) of using the native language as a means of educational and scientific communication, reasons of an objective and subjective nature (scientific-psychological, scientific-pedagogical, scientific-methodical, applied and personal), which prevent achieving fruitful results in the experimental and research training of SSESD students. It is noted that when choosing the criteria for the selection of pedagogical tools for the formation of scientific communication competence in students, both the indicated shortcomings and the conceptual, structural and content parameters of the tasks, exercises, problems and questions were taken into account; the essential features of the specified pedagogical tools are represented as those that are in a genus-species relationship; a description of each pedagogical tool is provided; a scientific position is proposed, according to which the concept of “problem” is given a general meaning, compared to the concepts of “exercise”, “task”, “question”, and the criteria for selecting the tasks to ensure the development of scientific and communicative skills of students studying in scientific lyceums are highlighted.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738137/1/5.pdf
- Калмикова, Лариса Олександрівна (orcid.org/0000-0002-7538-2635 <http://orcid.org/0000-0002-7538-2635>) (2023) Criteria for the Selection of Teaching Tools in Development of Scientific and Communicative Skills and Abilities of the Lyceum Students Pedagogical innovation: ideas, realities, perspectives, 1 (30). pp. 33-38. ISSN 2413-4139
10.32405/2413-4139-2023-1(30)-33-38
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2413-4139-2023-1(30)-33-38