Record Details

Психологічна складова сучасної навчальної книги: показники і критерії психологічної експертизи: навчальна програма для психологів-експертів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737996/
 
Title Психологічна складова сучасної навчальної книги: показники і критерії психологічної експертизи: навчальна програма для психологів-експертів
The psychological component of a modern textbook: indicators and criteria of psychological expertise: a curriculum for expert psychologists
 
Creator Шатирко, Л.О.
Дзюбко, Л.В.
Бучма, Вікторія Володимирівна
Гурова, О.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description В програмі розглядаються питання психолого-методичного забезпечення розроблення та аналізу навчальної літератури для Нової української школи, окреслюється сутність навчальних матеріалів в контексті проблеми навчання та розвитку, гуманістичних цінностей педагогічних завдань в освітньому просторі. Конкретизація та практичне опрацювання концептуальних підходів програми представлено в розділах, присвячених психологічним характеристикам різних видів освітніх матеріалів; особливостям психолого-педагогічної експертизи. Програма має за мету поглиблення уявлень про психологічні складові освітніх матеріалів, створення методологічних підґрунть подальшої розробки навчальних курсів. Окреслені в програмі концептуальні основи допоможуть зрозуміти психологічну сутність діяльності учіння, й на підставі даних виявити новий ракурс у вирішенні головної практичної проблеми освіти – всебічного розвитку особистості в освітньому просторі. Програма може бути корисною в організації підготовки психологів-експертів під час здійснення апробації шкільної навчальної книги. Також може бути цікавою психологам-практикам, педагогам, соціальним працівникам.
The program considers issues of psychological and methodological support for the development and analysis of educational literature for the New Ukrainian School, outlines the essence of educational materials in the context of the problem of learning and development, humanistic values of pedagogical tasks in the educational space. The concretization and practical elaboration of the conceptual approaches of the program are presented in the sections devoted to the psychological characteristics of various types of educational materials; features of psychological and pedagogical expertise. The purpose of the program is to deepen understanding of the psychological components of educational materials, to create methodological foundations for the further development of educational courses. The conceptual foundations outlined in the program will help to understand the psychological essence of learning, and on the basis of the data to reveal a new perspective in solving the main practical problem of education - the comprehensive development of the personality in the educational space. The program can be useful in organizing the training of expert psychologists during the approbation of school textbooks. It may also be of interest to practicing psychologists, teachers, and social workers.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України
 
Date 2023
 
Type Teaching Resource
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737996/1/%D0%9D%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B0%20%D0%B4%D0%BB%D1%8F%20%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D0%B2-%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%BF%D0%B5%D1%80%D1%82%D1%96%D0%B2_2023.pdf
- Шатирко, Л.О. (orcid.org/0000-0002-1953-0656 <http://orcid.org/0000-0002-1953-0656>), Дзюбко, Л.В. (orcid.org/0000-0002-1972-3482 <http://orcid.org/0000-0002-1972-3482>), Бучма, Вікторія Володимирівна (orcid.org/0000-0001-6163-0223 <http://orcid.org/0000-0001-6163-0223>) and Гурова, О.В. (orcid.org/0000-0002-4258-6666 <http://orcid.org/0000-0002-4258-6666>) (2023) The psychological component of a modern textbook: indicators and criteria of psychological expertise: a curriculum for expert psychologists [Teaching Resource]