Record Details

Проєктування якісного освітньо-виробничого середовища закладу професійної (професійно-технічної) освіти в умовах дуального навчання

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738075/
https://www.jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/863
10.32835/2707-3092.2023.27.107-119
 
Title Проєктування якісного освітньо-виробничого середовища закладу професійної (професійно-технічної) освіти в умовах дуального навчання
Designing an effective educational production environment in vocational schools under dual vocational education
 
Creator Кулалаєва, Наталя Валеріївна
Гайдук, О.В.
 
Subject 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Актуальність. Останнім часом все більшої актуальності набуває питання запровадження дуального навчання, зокрема проєктування за таких умов якісного освітньо-виробничого середовища закладу професійної освіти. При цьому важливо врахувати як об’єктивні, так і суб’єктивні чинники, що впливають на означений процес, а також визначити напрями та перспективи розвитку якісного освітньо-виробничого середовища закладу професійної освіти.

Мета: підготувати рекомендації щодо проєктування, створення та оцінювання якості функціонування освітньо-виробничого середовища закладів професійної (професійно-технічної) освіти в умовах дуального навчання.

Методи: аналіз науково-педагогічних джерел та нормативно-правової бази – для виявлення ступеня дослідженості проблеми проєктування якісного освітньо-виробничого середовища закладу професійної (професійно-технічної) освіти в умовах дуального навчання; опитування здобувачів освіти, педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти і представників підприємств – для вивчення практичного аспекту досліджуваної проблеми; моделювання, аналіз, синтез та узагальнення наукового й емпіричного матеріалу – для розроблення та впровадження методичного інструментарію; SWOT-аналіз упровадження елементів дуальної форми навчання в професійну підготовку майбутніх фахівців, систематизація й узагальнення результатів дослідження – для підготовки рекомендацій щодо проєктування якісного освітньо-виробничого середовища закладу професійної освіти в умовах дуального навчання.

Результати: охарактеризовано алгоритм проєктування якісного освітньо-виробничого середовища закладу професійної (професійно-технічної) освіти в умовах дуального навчання; визначено параметри оцінювання якості створеного середовища (модальність, поширення, інтенсивність, усвідомленість, узагальненість, домінантність, соціальна активність, мобільність), розроблено і впроваджено відповідний тренінг-курс для педагогів; доведено суттєве зростання якості створеного середовища за означеними параметрами; здійснено SWOT-аналіз упровадження елементів дуальної форми навчання в професійну підготовку майбутніх фахівців; сформульовано рекомендації щодо проєктування якісного освітньо-виробничого середовища закладу професійної (професійно-технічної) освіти в умовах дуального навчання.

Висновки: для проєктування якісного освітньо-виробничого середовища закладу професійної (професійно-технічної) освіти в умовах дуального навчання рекомендовано: підтримувати інновації та ініціативи всіх суб’єктів освітнього процесу (для створення творчої атмосфери в закладі професійної освіти, що сприяє вихованню креативних фахівців, які є активними та вільними громадянами своєї країни); будувати конструктивний діалог між усіма суб’єктами системи професійної освіти в умовах дуального навчання на засадах партнерства та принципу консенсусу (для підсилення їхньої вмотивованості до спільної продуктивної діяльності та відповідальності за її результати, а також більшої координації їхніх дій); здійснювати системне оновлення та модернізацію технологічного обладнання в закладах освіти і в партнерських підприємствах, максимально сприяти постійному професійному розвитку педагогічних працівників і наставників на підприємствах (для забезпечення сучасної та якісної професійної підготовки майбутніх фахівців в умовах дуального навчання); постійно оновлювати й модернізувати освітні програми, коригувати робочі плани відповідно до вимог замовників робітничих кадрів і потреб ринку праці (для підтримки гнучкості освітнього процесу).
Relevance: The issue of introducing dual education, in particular the design of a quality educational and production environment of a professional education institution under such conditions, is becoming more and more relevant. At the same time, it is important to take into account both objective and subjective factors affecting the specified process, as well as to determine the directions and prospects for the development of a high-quality educational and production environment of a professional education institution.

The article aims to discover how to design an effective educational production environment in vocational schools in the conditions of dual vocational education, create it in the schools involved in the experiment, assess its quality under appropriate parameters and provide relevant recommendations.

Methods: analysis of scientific and pedagogical sources and regulatory framework; study of the work practice of vocational education institutions according to research issues; SWOT analysis of the introduction of elements of a dual form of education in the professional training of future specialists, surveys of vocational education applicants, pedagogical workers of vocational education institutions and representatives of enterprises; modeling, analysis, synthesis and generalization of scientific material for the development and implementation of methodological tools; systematization and generalization of research results.

The results. As part of this research, an effective educational production environment in the conditions of dual vocational education was designed in vocational schools involved in the experiment after introducing the authors’ methodical tools. The quality of the designed environment was assessed at the beginning and at the end of the formative experiment (the training course for vocational education teachers was organized; the authors’ methodical tools were implemented) with the help of such parameters as modality, extension, intensity, awareness, generalization, dominance, social activity, mobility. A detailed analysis of the obtained results shows a significant increase in the quality of the specified parameters of an educational production environment in vocational schools with some elements of dual vocational education at a high level.

Conclusions. It is essential to support various innovations and initiatives of all the actors in the educational process to strengthen a creative atmosphere in vocational schools and, thus, prepare creative specialists who should act as proactive and free citizens of their country. It is crucial to build a constructive dialogue between all the actors in dual vocational education based on the principles of partnership and consensus to boost their motivation for joint productive activity and responsibility for its results and make their actions more coordinated. It is important to regularly update technological equipment in vocational schools and enterprises providing their production sites for practical training and promote continuing professional development of vocational education teachers and mentors at the enterprises to ensure high-quality vocational training of future specialists in the conditions of dual vocational education. Finally, it is advisable to improve educational programmes and curricula following the needs of enterprises (employers), as well as the fast-moving requirements of the labour market, to support the flexibility of the educational process.
 
Publisher ІПО НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738075/1/Natalia%2BKulalaieva1%2C%2BOlha%2BHaiduk2--UA%E2%80%93.pdf
- Кулалаєва, Наталя Валеріївна (orcid.org/0000-0002-8613-1495 <http://orcid.org/0000-0002-8613-1495>) and Гайдук, О.В. (orcid.org/0000-0002-2290-6669 <http://orcid.org/0000-0002-2290-6669>) (2023) Designing an effective educational production environment in vocational schools under dual vocational education Професійна педагогіка, 2 (27). pp. 107-119. ISSN 2707-3092
10.32835/2707-3092.2023.27.107-119
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32835/2707-3092.2023.27.107-119