Record Details

Готовність керівників шкіл м. Києва до змін в умовах воєнного стану

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738047/
https://osvitologia.kubg.edu.ua/index.php/osvitologia/article/view/178
10.28925/2226-3012.2023.12.3
 
Title Готовність керівників шкіл м. Києва до змін в умовах воєнного стану
Readiness to change of the managers of Institution of general secondary education in Kyiv in the conditions of the martial law
 
Creator Линьов, К.О.
Мерзлякова, Олена Леонідівна
Сабол, Діана
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.07 Management aspects of educational institutions
373 Kinds of school providing general education
 
Description Стаття є продовженням роботи науковців кафедри освітнього лідерства Київського університету імені Бориса Грінченка щодо вивчення стану особистісної готовності до змін та особливостей мотиваційної сфери в професійній діяльності керівників столичних шкіл. Під час дії воєнного стану автори провели повторні опитування респондентів з метою порівняти отримані результати за три роки та відслідкувати динаміку змін. Для цього були використані методики: «Особистісна готовність до змін» (A. Rolnic, S. Heather, M. Gold, C. Hull); «Мотивація професійної діяльності» (К. Замфір у модифікації А. Реана); «Шкала самоефективності» (Р. Шварцер, М. Єрусалем), а також респондентам були поставлені декілька запитань щодо ставлення до інновацій, сформульованих авторами дослідження в контексті теорії дифузії інновацій Е. Роджерса. За результатами проведених досліджень можемо констатувати, що тенденції, виявлені нами у 2021 р., зберігаються і у 2022 та у 2023 рр. Керівники шкіл мають стійку особистісну «психологічну конструкцію», що базується на їх винахідливості, пристрасності, впевненості у власних силах. Виявлений низький рівень у респондентів таких діагностичних складників, як толерантності до невизначеності; адаптивності; сміливості; оптимізму дає підстави для занепокоєння в майбутньому розвиткові закладів освіти м. Києва в умовах післявоєнної відбудови країни. Внутрішня мотивація до професійної діяльності керівників шкіл превалює над зовнішньою мотивацією.
This article is a continuation of the work of scientists of the Educational Leadership Department regarding the study of the state of personal readiness to change and the peculiarities of the motivational sphere in the professional activity of the heads of capital’s schools. During martial law, the authors conducted repeated surveys of respondents in order to compare the results obtained over three years and to monitor the dynamics of changes. For this, the following methods were used: «Personal readiness for change» (A. Rolnic, S. Heather, M. Gold, C. Hull); «Motivation of professional activity» (K. Zamfir in the modification of A. Rean); «Self-efficacy scale» (R. Schwarzer, M. Jerusalem), as well respondents were asked several questions about the attitude to innovations, formulated by the authors of the study in the context of the theory of innovation diffusion by Everett Rogers. Based on the results of the conducted research, we can state that the trends we identified in 2021 will continue in 2022 and 2023. School leaders have a stable personal «psychological structure» based on their ingenuity, passion, and self-confidence. Low level of tolerance for uncertainty; adaptability; courage; optimism gives grounds for concern in the future development of educational institutions in the city of Kyiv in the conditions of post-war reconstruction of the country. Internal motivation for the professional activity of school leaders prevails over external motivation.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738047/1/Merzliakova_osvitologiya.pdf
- Линьов, К.О. (orcid.org/0000-0002-3162-3900 <http://orcid.org/0000-0002-3162-3900>), Мерзлякова, Олена Леонідівна (orcid.org/0000-0002-4035-9144 <http://orcid.org/0000-0002-4035-9144>) and Сабол, Діана (orcid.org/0000-0003-1491-0403 <http://orcid.org/0000-0003-1491-0403>) (2023) Readiness to change of the managers of Institution of general secondary education in Kyiv in the conditions of the martial law Osvitolohiya, 12 (12). pp. 30-41. ISSN 2226-3012
10.28925/2226-3012.2023.12.3
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.28925/2226-3012.2023.12.3