Record Details

Психологічні засоби запобігання явищам залякування та цькування (булінгу) в шкільному середовищі: практикум

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738001/
 
Title Психологічні засоби запобігання явищам залякування та цькування (булінгу) в шкільному середовищі: практикум
Psychological means of preventing bullying and harassment (bullying) in the school environment: workshop
 
Creator Шатирко, Л.О.
Мойзріст, О.М.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
373 Kinds of school providing general education
 
Description Практикум присвячено вирішенню актуальних завдань формування в освітньому просторі здатності особистості включатись в нові форми діяльності й вміти конструктивно взаємодіяти з іншими в спільнотах.
Дається характеристика залякуванню та цькуванню, як формам деструктивної взаємодії. Матеріал представлено у формі занять для психолого-педагогічного практикуму в контексті вивчення курсів педагогічної психології (зокрема взаємодії учасників освітнього простору) в ВНЗ. Розглядаються актуальні теми, зокрема: психологічний аналіз ситуацій булінгу; діагностика досвіду булінгу в шкільному середовищі; проведення тренінгових занять із запобігання взаємодії деструктивного спрямування, явищам булінгу. Представлено етико-правові складові психологічного вивчення явищ деструктивної взаємодії в освітньому просторі.
Практикум розроблено для фахівців системи освіти, може бути корисним для психологів, педагогів, студентів психологічного профілю.
The workshop is devoted to the solution of current tasks of formation in education the broad capabilities of the individual to be included in new forms of activity and to be able to constructively interact with others in communities.
Intimidation and bullying are characterized as forms of destructive interaction The material is presented in the form of classes for a psychological-pedagogical workshop in the context of studying pedagogical psychology courses (in particular, the interaction of participants in educational space) in universities. Current topics are considered, in particular: psychological analysis of situations bullying; diagnosis of bullying experience in the school environment; conducting training classes to prevent interaction of destructive direction, bullying phenomena. The ethical and legal components of the psychological study of the phenomena of destructive interaction in education are presented spacious.
The workshop is designed for specialists of the education system, it can be useful for psychologists, teachers, students of psychological profile.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2023
 
Type Teaching Resource
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738001/1/%D0%97%D0%B0%D0%BF%D0%BE%D0%B1%D1%96%D0%B3%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%20%D0%B1%D1%83%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%B3%D1%83%20%D0%B2%20%D1%88%D0%BA%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D1%83%20%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%89%D1%96_2023.pdf
- Шатирко, Л.О. (orcid.org/0000-0002-1953-0656 <http://orcid.org/0000-0002-1953-0656>) and Мойзріст, О.М. (orcid.org/0000-0002-9780-5643 <http://orcid.org/0000-0002-9780-5643>) (2023) Psychological means of preventing bullying and harassment (bullying) in the school environment: workshop [Teaching Resource]