Record Details

Інформаційний аналіз соціальних впливів та ефектів цифрової трансформації освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738013/
http://npstudies.dnpb.gov.ua/article/view/290812
10.32405/2663-5739-2023-7-275-286
 
Title Інформаційний аналіз соціальних впливів та ефектів цифрової трансформації освіти
Information and analytical analysis of social impacts and effects of digital transformation of education
 
Creator Кірієнко, Уляна Володимирівна
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
316 Соціологія
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description У статті на основі аналізу наукових досліджень з цифровізації освітнього простору встановлено, що цифровізація має як позитивні, так і негативні впливи. Зазначено, що ключовим позитивним ефектом цифровізації дослідники вважають модернізацію засобів і технологій навчання, перехід до якісно нового етапу розвитку освіти, формування єдиного цифрового освітнього простору. Разом з тим питанням впливу цифровізації на розвиток особистості в сенсі налагодження соціальних комунікацій, збереження психологічного здоров’я, а також у цілому гуманізації освіти сьогодні приділяється недостатня увага.
У процесі аналізу публікацій соціальних впливів на суспільство, а отже й на людину, виявлено чотири взаємопов’язаних і взаємодоповнюючих тренди: соціопедагогічний, соціокультурний, соціопсихологічний та соцієтальний. З одного боку, цифровізація освіти сприяє більшій відкритості й доступності, ширшій зацікавленості здобувачів освіти процесом навчання, більш гнучкому управлінню освітнім процесом, розвитку мережевих комунікацій, а з іншого боку – цифровізація формує абсолютно нову модель освітнього життя, суттєво змінює мету сучасної освіти. Акцентовано увагу на тому, що відбувається трансформація відносини між усіма учасниками освітнього процесу, змінюється конфігурація контактів між викладачами й здобувачами освіти.
У статті обґрунтовано необхідність вивчення та систематизації соціальних впливів та ефектів цифровізації. Наголошено, що такий фокус інформаційного аналізу відкриває можливості для проведення досліджень з метою вивчення попиту та запитів педагогів і здобувачів освіти, у тому числі для з’ясування найбільш ефективних моделей соціальних комунікацій, які сприятимуть зниженню негативних наслідків цифровізаційних перетворень. Статтю підготовлено для реалізації планових завдань прикладного дослідження відділу наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти «Інформаційно-аналітичний супровід цифрової трансформації освіти і педагогіки: вітчизняний і зарубіжний досвід» (2023–2025).
The article analyses scientific research on the digitalization of the educational space and reveals that digitalization has both positive and negative effects. The article notes that the key positive effects of digitalization are the modernization of teaching tools and technologies, the transition to a qualitatively new stage of education development, and the formation of a single digital educational space. At the same time, not enough attention is currently paid to the study of the impact of digitalization on personal development in terms of establishing social communications, preserving psychological health, and the humanization of education in general.
In the process of analyzing publications on social impacts on society, and thus on people, four interrelated and complementary trends were identified: socio-pedagogical, socio-cultural, sociopsychological, and societal. On the one hand, the digitalization of education contributes to greater openness and accessibility, greater interest of students in the learning process, more flexible management of the educational process, and the development of network communications, and on the other hand, digitalization forms a completely new model of educational life, significantly changing the purpose of modern education. The article emphasizes that the relationship between all participants in the educational process is transforming, and the configuration of contacts between teachers and students is changing.
The article substantiates the need to study and systematize the social impacts and effects of digitalization. It is noted that such a focus of information analysis opens up opportunities for research to study the demand and needs of teachers and students, including to find out the answer to the question: what models of social communication can reduce the negative effects of digitalization. The article was prepared to solve the planned tasks of the applied research of the Department of Scientific Information and Analytical Support of Education "Information and Analytical Support of the Digital Transformation of Education: Domestic and Foreign Experience" (2023-2025).
 
Publisher ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738013/3/Kirienko%20UV%20NPS%20p.275-286.pdf
- Кірієнко, Уляна Володимирівна (orcid.org/0009-0004-0479-8598 <http://orcid.org/0009-0004-0479-8598>) (2023) Information and analytical analysis of social impacts and effects of digital transformation of education Науково-педагогічні студії (7). pp. 275-286. ISSN 2663-5739
10.32405/2663-5739-2023-7-275-286
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2663-5739-2023-7-275-286