Record Details

Психологічна діагностика взаємодії суб’єктів освітнього простору: методичні рекомендації

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/738004/
 
Title Психологічна діагностика взаємодії суб’єктів освітнього простору: методичні рекомендації
Psychological diagnostics of the interaction of educational space subjects: methodical recommendations
 
Creator Терещенко, Л.А.
Кесьян, Т.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
373 Kinds of school providing general education
 
Description Психологічна діагностика взаємодії суб’єктів освітнього простору є важливою складовою в розвитку навчально-виховного процесу. Вона дозволяє виявити психологічні особливості взаємодії між учнями, вчителями, батьками та іншими учасниками освітнього процесу.
Методичні рекомендації розроблено спеціально для фахівців системи освіти. Їх мета – сформувати у спеціалістів теоретичні, методичні та практичні підходи до адекватної взаємодії з дітьми молодшого шкільного віку, які мають різні невротичні прояви у поведінці. Головним завданням методичних рекомендацій є підвищення фахової компетентності у фахівців галузі освіти,
формування у них адекватної професійної самооцінки, стійкого прагнення до власного професійного саморозвитку і самореалізації.
Методичні рекомендації покликані сформувати у фахівців системи освіти знання: про психологічні причини порушення психічного здоров’я дітей молодшого шкільного віку; про роль соціально-психологічних та біологічних детермінант у виникненні дитячих неврозів; про критерії та ознаки дитячого неврозу; про методи психодіагностики невротичних порушень у молодших школярів. Можуть бути корисними для психологів, педагогів, лікарів та інших фахівців, які працюють з дітьми.
Psychological diagnostics of the interaction of the subjects of the educational space is an important component in the development of the educational process. It allows to identify psychological features of interaction between students, teachers, and parents and other participants of the educational process.
Methodical recommendations are developed specifically for system specialists education Their goal is to form specialists in theoretical, methodical and practical approaches to adequate interaction with children of primary school age who have various neurotic manifestations of behavior. The main task of methodological recommendations is to increase the professional competence of specialists in the field of education,
formation in them of adequate professional self-esteem, a sustainable desire for their own professional self-development and self-realization.
Methodological recommendations are designed to form the knowledge of specialists of the education system: about the psychological causes of mental health disorders of children of primary school age; about the role of socio-psychological and biological determinants in the emergence of children's neuroses; about the criteria and signs of children's neurosis; on methods of psychodiagnosis of neurotic disorders in younger schoolchildren. Can be useful for psychologists,teachers, doctors and other specialists who work with children.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України
 
Date 2023
 
Type Teaching Resource
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/738004/1/%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B0%20%D0%B4%D1%96%D0%B0%D0%B3%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0%20%D0%B2%D0%B7%D0%B0%D1%94%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D1%96%D1%97%20%D1%81%D1%83%D0%B1%E2%80%99%D1%94%D0%BA%D1%82%D1%96%D0%B2%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%83_2023.pdf
- Терещенко, Л.А. (orcid.org/0000-0002-4279-158X <http://orcid.org/0000-0002-4279-158X>) and Кесьян, Т.В. (orcid.org/0000-0003-2858-9526 <http://orcid.org/0000-0003-2858-9526>) (2023) Psychological diagnostics of the interaction of educational space subjects: methodical recommendations [Teaching Resource]