Розвиток рефлексивних механізмів структурування дискурсу взаємодії з владою в умовах тренінгу
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/709668/
|
|
Title |
Розвиток рефлексивних механізмів структурування дискурсу взаємодії з владою в умовах тренінгу
Reflexive mechanisms’ of development of discourse structuring of power-dependent interaction with the authorities in training |
|
Creator |
Остапенко, Ірина Віталіївна
Соснюк, Олег Петрович |
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
|
|
Description |
Стаття присвячена аналізу особливостей розвитку рефлексивних механізмів структурування дискурсу взаємодії з владою в умовах тренінгу. Розробку технології активізації рефлексивних механізмів було здійснено на основі принципів суб’єктної парадигми. Авторами запропоновано технологічну схему розвитку у молоді рефлексії способів взаємодії з владою з використанням групової дискусії та інших методів активного навчання. Детально розглянуто основні етапи проведення тренінгу: 1) діагностики уявлень про владу та самодіагностика в ситуаціях взаємодії з владою; 2) рефлексії ситуацій взаємодії з владою; 3) інтеграції набутого досвіду та розвитку готовності до конструктивної взаємодії з владою. Авторами здійснено апробацію тренінгу. Визначено специфіку використання методів активного навчання для розвитку рефлексивних механізмів структурування дискурсу взаємодії з владою на кожному з етапів тренінгу. Article is devoted to analysis of the specifics of reflexive mechanisms’ development of discourse structuring of interaction with the authorities in training. The development of the technology activation of reflexive mechanisms was carried out on the basis of subjective paradigm. Authors proposed the technological scheme of the development of youth’ reflection of interaction with the authorities. There are considered in detail the main stages of the training: 1) diagnostic of political power’s representations and self-diagnosis in interactions with the authorities; 2) reflection of situations of interaction with the authorities; 3) integration of acquired experience and the development of readiness for constructive cooperation with the authorities. Authors have carried out testing of the training and defined the specifics of the use of active learning methods for development of reflexive mechanisms’ development of discourse structuring of interaction with the authorities in each stage of training. |
|
Publisher |
Київський міжнародний університет
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/709668/1/Ostapenko_Sosnyuk_F_article__2015.pdf
- Остапенко, Ірина Віталіївна (orcid.org/0000-0001-6710-5964 <http://orcid.org/0000-0001-6710-5964>) and Соснюк, Олег Петрович (orcid.org/0000-0002-7558-8879 <http://orcid.org/0000-0002-7558-8879>) (2015) Reflexive mechanisms’ of development of discourse structuring of power-dependent interaction with the authorities in training Психологічні науки: проблеми і здобутки, 2 (8). pp. 185-201. |
|