Record Details

Вимоги до процесу функціонування системи дистанційного навчання вищого військового закладу освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737955/
https://scientific-discussion.com/wp-content/uploads/2021/03/VOL-1-No-52-2021.pdf#page=31
 
Title Вимоги до процесу функціонування системи дистанційного навчання вищого військового закладу освіти
Requirements for the process of functioning of the distance learning system of the higher military educational institution
 
Creator Гогонянц, С.Ю.
Шапран, О.О.
Прокопенко, А.А.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
35 Public administration. Government.
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті виокремлено та охарактеризовано вимоги до процесу функціонування системи дистанційного навчання у вищих військових закладах освіти. Резюмовано, що протягом останніх десятиліть ДН стало глобальним явищем освітньої та інформаційної культури, суттєво вплинувши на характер освіти в багаьох країнах світу, де відбувається інтенсивний розвиток спектру освітніх послуг з використанням дистанційних освітніх технологій. Підсумовано, що застосування дистанційних освітніх технологій дає змогу швидко, адекватно і гнучко реагувати на потреби суспільства, забезпечити широкий доступ до отримання освіти, а також вирішити проблему значного розширення контингенту населення з вищою та додатковою професійною освітою.
Визначено, що головним завданням системи військової освіти є підготовка військового фахівця відповідного рівня й профілю, компетентного і відповідального, такого, який вільно володіє своєю професією та орієнтується в суміжних сферах діяльності, готового до ефективної служби у військах за спеціальністю. Установлено, що однією з вимог функціонування ВВНЗ у період тотальної інформатизації освіти є використання системи дистанційної освіти. Аналіз наукової літератури, існуючих матеріально-технічних ресурсів у ВВНЗ дав змогу виокремити специфічні вимоги створення електронного освітньо-інформаційного середовища ВВНЗ, в межах якого функціонуватиме система дистанційного навчання офіцерів Збройних сил України, а саме: системність застосування інформаційних технологій, доступність і відкритість, поліфункціональність індивідуалізація, модульність і адаптивність, економічна доцільність, конкурентоспроможність, орієнтація на міжнародні стандарти, багатомовність, інтерактивність.
The article pinpoints and describes the requirements for the process of functioning of the distance learning system at higher military educational institutions. It has been summarized that in the recent decades, distance learning (DL) has become a global phenomenon of educational and informational culture, significantly making an impact on the nature of education in many countries of the world, where an intensive development of the range of educational services using distance-learning technologies has been happening. It has been concluded that the use of distance-learning technologies allows us to respond quickly, adequately and flexibly to the needs of society. It also helps to provide a wide access to obtaining education, in particular for those who, for a number of reasons (living in remote areas, physical disabilities, etc.), consider traditional forms of education unacceptable, and to solve the problem of significant expansion of the population groups with higher and additional vocational education and training.
It has been determined that the main task of the military education system is to train an officer of an appropriate level and profile, to be competent and responsible, the one who has a great command of their profession and knows their way around other related fields, and is ready for effective service with troops in the specialty. It has been established that one of the requirements for the functioning of higher military educational institutions in the period of total informatization of education is the use of distance learning. The analysis of scientific literature and existing material and technical resources at higher military educational institutions has made it possible to single out specific requirements for creating an electronic educational and informational environment of higher military educational institutions. Within this environment, the system of distance learning of officers of the Armed Forces of Ukraine will function, which allows for, namely, systematic application of informational technologies, accessibility and openness, multi-functionality, individualization, modularity and adaptability, cost-effectiveness, competitiveness, focus on international standards, multilingualism and interactivity.
 
Publisher Scientific discussion
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737955/1/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BF%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A8%D0%B0%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%BD%202021.pdf
- Гогонянц, С.Ю. (orcid.org/0000-0002-0023-5139 <http://orcid.org/0000-0002-0023-5139>), Шапран, О.О. (orcid.org/0000-0002-7093-5608 <http://orcid.org/0000-0002-7093-5608>) and Прокопенко, А.А. (orcid.org/0000-0001-5719-844X <http://orcid.org/0000-0001-5719-844X>) (2021) Requirements for the process of functioning of the distance learning system of the higher military educational institution Scientific discussion, 1 (52). pp. 31-34. ISSN 3041-4245