Record Details

Розвиток професійної компетентності майбутніх магістрів військового управління з використанням технологій дистанційного навчання

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737954/
http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/24/part_1/40.pdf
10.32843/2663- 6085/2020/24-1.38
 
Title Розвиток професійної компетентності майбутніх магістрів військового управління з використанням технологій дистанційного навчання
Development of professional competence of future military management masters using distance learning technologies
 
Creator Крикун, В.Д.
Прокопенко, А.А.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
35 Public administration. Government.
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті здійснено загальну характеристику особливостей застосування технологій дистанційного навчання з метою розвитку професійної компетентності майбутніх магістрів військового управління, яка є інтегративною властивістю особистості, що включає сукупність знань, навичок, вмінь у психолого-педагогічній галузі, здатність впливати на процес розвитку і саморозвитку соціальноціннісних характеристик особистості військовослужбовців, дозволяє виконувати соціально-ціннісні функції у військовому колективі, попереджати й усувати вияви негативної поведінки підлеглих.
Запропоновано моделі дистанційного навчання, які доцільно використовувати в освітньому процесі вищих військових навчальних закладів. Зроблено висновок, що особливості умов проходження військової служби, високий рівень відповідальності за прийняті рішення, що сучасні технічні засоби висувають особливі вимоги до підготовки майбутніх магістрів військового управління і змушують шукати засоби та методи вдосконалення освітнього процесу. Одним із варіантів вирішення цієї проблеми є використання в системі вищої професійної освіти можливостей дистанційного навчання.
Констатовано, що в основу дистанційного навчання покладена певна модель розвитку професійної компетентності з використанням нових інформаційних технологій, що сприяє підвищенню рівня інформаційної культури. При цьому необхідно враховувати низку особливостей організації дистанційного навчання: обмежені можливості на здійснення безпосереднього контакту між викладачем і здобувачами внаслідок того, що безпосереднє спілкування відбувається за допомогою засобів зв’язку і телекомунікацій; від здобувачів вимагається володіння певним рівнем освіти (певний початковий набір знань, вмінь, навичок); урахування індивідуальних потреб слухачів з апелюванням до їх віку (зазвичай здобувачі належать до різних вікових категорій).
The article gives a general description of peculiarities of the use of distance learning technologies in order to develop the professional competence of future military management masters. It has been summarized that the peculiarities of conditions of military service, the high level of responsibility for the decisions made, that the modern technical means bring special requirements for preparing future military masters management and make them search for the means and methods to improve the educational process. One of the ways to solve this problem is to use opportunities of distance learning in the system of higher professional education.
It has been stated that distance learning is based on a particular model of knowledge transfer with the use of new information technologies, which facilitates increasing the level of information culture. Herewith, it is necessary to take into account a number of peculiarities of organizing distance learning.
Firstly, it is about limited opportunities for making direct contact between a teacher and degree seeking students due to the fact that direct communication is carried out through the means of communication and telecommunications. Secondly, degree seeking students are required to have a particular level of education (a certain initial set of knowledge, abilities, and skills). Finally, it comes to taking into account the individual needs of listeners with the appeal to their age (usually, applicants belong to different age categories).
It has been established that distance learning is now regarded as one of the most important areas of development of the national educational system. Today, distance learning not only comes in line with traditional forms of education, but also inevitably creates an intense influence on their development. The experience of realizing distance learning in Ukraine and abroad has shown an expediency of using this form of education in both civic and military fields of the vocational educational system. Models of distance learning, appropriate to be used in the educational process of higher military educational institutions, are suggested.
It has been summed up that significance of distance learning is confirmed both by foreign experience and by gradual implementation of technologies and methods of distance education at higher military educational institutions of Ukraine. The introduction of such a form in the process of development of professional competence of future masters of military management will enrich pedagogical science by developing methodological foundations of teachers’ activities using distance learning technologies. It will also raise the status of higher military educational institutions, while officers will additionally get an opportunity to develop skills of self-education and improve their knowledge in management, psychology, as well as information and telecommunication systems.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737954/1/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%BA%D1%83%D0%BD%20%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BF%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
- Крикун, В.Д. (orcid.org/0000-0001-7409-3383 <http://orcid.org/0000-0001-7409-3383>) and Прокопенко, А.А. (orcid.org/0000-0001-5719-844X <http://orcid.org/0000-0001-5719-844X>) (2020) Development of professional competence of future military management masters using distance learning technologies Інноваційна педагогіка, 1 (24). pp. 198-203. ISSN 2663-6085
10.32843/2663- 6085/2020/24-1.38