Record Details

Міжособистісна взаємодія між учителем та учнем як фактор розвитку особистості і пізнавальної діяльності учня

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737934/
 
Title Міжособистісна взаємодія між учителем та учнем як фактор розвитку особистості і пізнавальної діяльності учня
Interpersonal interaction between a teacher and a student as a factor in the development of the student's personality and cognitive activity
 
Creator Мар’яненко, Л.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
373 Kinds of school providing general education
 
Description У розділі розглянуто характеристики традиційного й розвивального навчання, зокрема досліджено гуманістичний тип розвивального навчання. Проаналізовано одержані кореляційні зв’язки показників позитивної і негативної взаємодії в системі «вчитель-учень». Емпірично доведено як позитивний, так і негативний вплив на розвиток особистісної і когнітивної сфери учнів, залежно від схильності вчителя і учня до типу взаємодії. Виявлено, що негативна взаємодія підсилює негативні якості особистості учня: негативну самооцінку, силу «Я», що в цілому заважають особистісному розвитку і саморозвитку учня. Але у здібного учня негативна взаємодія між вчителем і учнем тільки підвищує його творчі та інтелектуальні здібності, які мають більш глибинну природу, їх розвиток: учень платить за це значну психологічну ціну і як особистість дезорієнтується, стає роздвоєним і негативно спрямованим. Стверджується, що тяжіння до негативної взаємодії в системі «вчитель-учень» блокує саморозвиток учня.
Натомість, за нашими даними, картина розвитку особистості й пізнавальної сфери учня за позитивної взаємодії набагато краща і більш гармонійна: вона сприяє не лише становленню та розвитку пізнавальної діяльності учня, але є конструктивним моментом розвитку і саморозвитку особистості учня, а саме розвитку його моральності, конструктивної самодетермінації, позитивної самореалізації, творчим проявам та здібностям.
Ключові слова: пізнавальна діяльність, розвивальне навчання, традиційне навчання, позитивна міжособистісна взаємодія, негативна міжособистісна взаємодія, система «вчитель-учень».
The section discusses the characteristics of traditional and developmental education, in particular, the humanistic type of developmental education is explored. The obtained correlations of the characteristics of positive and negative interaction in the teacher-student system are analyzed. Both positive and negative influences on the development of the personal and cognitive spheres of students have been empirically proven, depending on the inclination of the teacher and the student to the type of interaction. It was revealed that negative interaction enhances the negative qualities of the student's personality: negative self-esteem, the strength of the «I», which generally hinders the student's personal development and self-development. But for a capable student, for his creative and intellectual abilities, which are of a deeper nature, the negative interaction between teacher and student only increases their development: the student pays a significant psychological price for this and how the personality becomes disoriented and becomes bifurcated. It is argued that the tendency towards negative interaction in the «teacher-student» system blocks the student's self-development.
On the other hand, according to our data, the picture of the development of the student's personality and cognitive sphere with positive interaction is much better and more harmonious: it contributes not only to the formation and development of the student's cognitive activity, but is also a constructive moment in the self-development of the student's personality, namely, the development of his morality, constructive self-determination, positive self-realization, creative manifestations and abilities.
 
Publisher Видавничий дім «Слово»
 
Date 2023
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737934/1/%D0%9C%D0%B0%D1%80%27%D1%8F%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%A0%D0%BE%D0%B7%D0%B4%D1%96%D0%BB_2023.pdf
- Мар’яненко, Л.В. (orcid.org/0000-0003-4166-7349 <http://orcid.org/0000-0003-4166-7349>) (2023) Interpersonal interaction between a teacher and a student as a factor in the development of the student's personality and cognitive activity Theory and practice of the study of the interaction of the subjects of the educational space in the paradigm of genetic psychology. (Submitted)