Record Details

Модель змішаного навчання майбутніх фахівців з телекомунікацій як засіб підвищення рівня професійної підготовки

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737898/
http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2023/89/19.pdf
10.32782/1992-5786.2023.89.19
 
Title Модель змішаного навчання майбутніх фахівців з телекомунікацій як засіб підвищення рівня професійної підготовки
The model of blended learning for future telecommunications specialists as a means of improving the level of professional training
 
Creator Карташова, Л.А.
Квятковська, А.О.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
62 Engineering. Technology in general
 
Description У статті авторами описані та проаналізовані підходи до моделювання в процесі змішаного навчання. Описано досвід впровадження змішаного навчання в Київському фаховому коледжі зв’язку. Зазначено, що в умовах воєнного стану в Україні у Київському фаховому коледжі зв’язку (КФКЗ) відповідно до рекомендацій МОН України було введено зміни до організації освітнього процесу із запровадженням змішаного навчання. На відділеннях КФКЗ було створено відповідний графік навчання за змішаною формою, який ураховував контингент спеціальності за курсами навчання, розклад та види навчальних занять.
Авторами запропоновано модель професійної підготовки майбутніх фахівців з телекомунікацій в умовах змішаного навчання, яка включає чотири блоки: цільовий, теоретико-організаційний, процесуальний та експериментально-результативний. У цільовому блоці визначено мету моделі, а саме: досягнення високого рівня професійної підготовки майбутніх фахівців з телекомунікацій (МФ_ТК) в умовах змішаного навчання. Теоретико-організаційним блоком окреслено вимоги до МФ_ТК, зокрема: здійснювати монтаж, налагодження, налаштування, регулювання ТК-пристроїв; виконувати дослідну перевірку працездатності мереж та систем; здійснювати випробування та здачу в експлуатацію споруд, засобів і устаткування телекомунікацій та радіотехніки та ін. Процесуальний блок містить опис ефективності різних форм навчання. Компонентами експериментально-результативного блоку стали рефлексія, результат та шляхи покращення освітнього процесу. Використання розробленої моделі для змішаного навчання МФ_ТК дозволить підвищити адаптивність навчання та їх фахові компетентності; дозволить сформувати індивідуальну траєкторію навчання та розвитку для кожного студента; поліпшить зв'язки між віртуальними та фізичними елементами змішаних занять в ЗФПО.
Abstract. The article describes and analyzes approaches to modeling in the process of blended learning. The experience of implementing blended learning at the Kyiv Professional College of Communications is described. It is noted that under the conditions of martial law in Ukraine, the Kyiv Professional College of Communications (KPCofC), in accordance with the recommendations of the Ministry of Education and Science of Ukraine, introduced changes to the organization of the educational process with the introduction of blended learning. At the departments of KPCofC, an appropriate schedule of mixed-format education was created, which took into account the contingent of the specialty by courses of study, schedule and types of classes.
The authors propose a model of professional training of future telecommunications specialists in blended learning, which includes four blocks: target, theoretical and organizational, procedural, and experimental and resultant. The target block defines the purpose of the model, namely: achieving a high level of professional training of future telecommunications specialists (PT_FT) in a blended learning environment. The theoretical and organizational block outlines the requirements for PT_FT, in particular: to install, debug, adjust, regulate TC devices; perform pilot testing of networks and systems; test and commission facilities, means and equipment of telecommunications and radio engineering, etc. The process block contains a description of the effectiveness of various forms of training. The components of the experimental and resultant block are reflection, results and ways to improve the educational process. The use of the developed model for blended learning PT_FT will increase the adaptability of learning and their professional competencies; will allow to form an individual trajectory of learning and development for each student; will improve the links between virtual and physical elements of blended learning in the institutions of professional pre-higher education.
 
Publisher Класичний приватний університет
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737898/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9A%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B0%D1%88%D0%BE%D0%B2%D0%B0%2C%20%D0%9A%D0%B2%D1%8F%D1%82%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0.pdf
- Карташова, Л.А. (orcid.org/0000-0002-1270-4158 <http://orcid.org/0000-0002-1270-4158>) and Квятковська, А.О. (orcid.org/0000-0002-4977-5515 <http://orcid.org/0000-0002-4977-5515>) (2023) The model of blended learning for future telecommunications specialists as a means of improving the level of professional training Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах (89). pp. 99-103. ISSN 1992-5786
10.32782/1992-5786.2023.89.19
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32782/1992-5786.2023.89.19