Record Details

Розвиток професійної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників сфери послуг в умовах освітніх трансформацій

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737894/
https://www.jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/860
10.32835/2707-3092.2023.27.61-67
 
Title Розвиток професійної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників сфери послуг в умовах освітніх трансформацій
Development of professional competence of future qualified workers in the service sector in the conditions of educational transformations
 
Creator Герлянд, Т.М.
 
Subject 33 Economics. Economic science
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Актуальність: в умовах реформування cучасної української освіти, переходу на здійснення багаторівневої підготовку професійних кадрів, конкурентоспроможності фахівців на ринку праці, особливу актуальність набуває проблема компетентнісного підходу. У свою чергу, професійна компетентність майбутніх кваліфікованих робітників сфери послуг є інтегральною характеристикою, яка визначає здатність особистості вирішувати типові професійні завдання та проблеми, які виникають в реальних ситуаціях професійної діяльності за допомогою використання отриманих знань та вмінь, набутого професійного та особистісного досвіду, цінностей та нахилів із конкретної професії в галузі сфери послуг.
Мета: проаналізувати підходи до визначення суті і змісту дефініції «професійна компетентність майбутніх кваліфікованих робітників сфери послуг» в умовах сучасних освітніх трансформацій.
Методи: теоретичні: аналіз, синтез, узагальнення наукових праць з проблеми професійної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників в закладах професійної (професійно-технічної) освіти й офіційних документів – для визначення теоретико-методологічних основ феномену; вивчення та узагальнення педагогічного досвіду з метою вибору педагогічного інструментарію – для розвитку професійної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників сфери послуг; порівняння – з метою визначення підходів до розв’язання досліджуваної проблеми; моделювання – з метою проєктування моделі розвитку професійної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників сфери послуг у процесі професійної підготовки.
Результати: розглянуто суть та зміст дефініції «професійна компетентність майбутніх кваліфікованих робітників сфери послуг»; виявлено і проаналізовано різноманітні підходи науковців щодо визначення поняття професійної компетентності та його складових елементів; охарактеризовано різноманітні підходи вчених до класифікації структурних елементів професійної компетентності майбутнього фахівця, за допомогою яких можна визначити його конкурентоспроможність на ринку та забезпечити його успіху галузі сфери послуг.
Висновки: визнано, що професійна компетентність виступає показником внутрішнього, суб’єктивного змісту особистості, є результатом цілеспрямованої внутрішньої праці, її індивідуальною професійною характеристикою, в процесі якої зовнішнє проходить через суб’єктивність особистості, переробляється та засвоюється нею, породжуючи усвідомлене вміння у конкретній ситуації вирішити конкретну професійну проблему та завдання, здатність самовдосконалюватися у своїй праці; обґрунтовано підходи до визначення суті і змісту дефініції «професійна компетентність майбутніх кваліфікованих робітників сфери послуг» в умовах сучасних освітніх трансформацій (особистісно орієнтований; системний; діяльнісний; компетентнісний, інтегрований).
Relevance: in the context of the reform of modern Ukrainian education, the transition to the implementation of multi-level training of professional personnel, the competitiveness of specialists in the labor market, the problem of the competence approach acquires special relevance. In turn, the professional competence of future qualified workers in the service sector is an integral characteristic that determines the ability of an individual to solve typical professional tasks and problems that arise in real situations of professional activity with the help of the use of acquired knowledge and skills, acquired professional and personal experience , values and inclinations from a specific profession in the field of services. Purpose: to analyze approaches to determining the essence and content of the definition "professional competence of future qualified workers in the field of services" in the conditions of modern educational transformations. Methods: theoretical: analysis, synthesis, generalization of scientific works from the problem of professional competence of future qualified workers in professional (vocational and technical) education institutions and official documents - to determine the theoretical and methodological foundations of the phenomenon; study and generalization of pedagogical experience for the purpose of choosing pedagogical tools - for the development of professional competence of future qualified workers in the service sector; comparison - in order to determine approaches to solving the problem under study; modeling - for the purpose of designing a model for the development of professional competence of future qualified workers in the field of services in the process of professional training. Results: the essence and content of the definition "professional competence of future qualified workers in the service sector" were considered; various approaches of scientists regarding the definition of the concept of professional competence and its constituent elements have been identified and analyzed; various approaches of the researchers to the classification of structural elements of the professional competence of the future specialist are characterized, with the help of which it is possible to determine his competitiveness in the market and ensure his success in the service sector. Conclusions: it is recognized that professional competence is an indicator of the internal, subjective content of an individual, is the result of purposeful internal work, its an individual professional characteristic, in the process of which the external passes through the individual's subjectivity, is processed and assimilated by it, generating a conscious ability in a specific situation to solve a specific professional problem and task, the ability to self-improve in one's work; approaches to determining the essence and content of the definition "professional competence of future qualified workers in the service sector" in the conditions of modern educational transformations (personally oriented; systemic; activity; competence, integrated) are substantiated.
 
Publisher ІПО НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737894/1/Tetiana%2BHerlyand--UA%E2%80%93.pdf
- Герлянд, Т.М. (orcid.org/0000-0002-7991-0431 <http://orcid.org/0000-0002-7991-0431>) (2023) Development of professional competence of future qualified workers in the service sector in the conditions of educational transformations Професійна педагогіка, 2 (27). pp. 61-66. ISSN 2707-3092
10.32835/2707-3092.2023.27.61-67
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32835/2707-3092.2023.27.61-67