Record Details

Концепт інформаційно-психологічного супроводу розвитку резильєнтності українців під час війни

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737891/
http://isp.poippo.pl.ua/article/view/289358
10.33272/2522-9729-2023-6(213)-121-125
 
Title Концепт інформаційно-психологічного супроводу розвитку резильєнтності українців під час війни
Concept of informational and psychological support to develop resilience of Ukrainians during the war
 
Creator Мерзлякова, Олена Леонідівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
 
Description Стаття знайомить з наявними концепціями поняття резильєнтності та пропонує результати інформаційно-психологічного супроводу жінок та дітей Харківщина задля їх психологічних стабілізації та відновлення. Показано, що попри актуальність напряму розвитку стійкості (резильєнтності) особистості, ані методологічний, ані практичний контекст поняття не мають чіткої структури та змістовного наповнення. Це є особливою складністю для українських освітян, педагогів та психологів, що є «першим ешелоном» контактних фахівців, котрі, як медики або соціальні працівники, зустрічають «біль війни» у всьому розмаїтті персональних історій родин їх учнів кожного дня. В публікації надано ключові напрямки можливого інформаційно-психологічного впливу, котрі педагоги можуть застосувати в своїй взаємодії з учнями та їх батьками.
The article introduces the existing concepts of the resilience and offers the results of informational and psychological support of women and children of Kharkiv region for their psychological stabilization and recovery. It is shown that despite the relevance of the direction of development of resilience of the individual, neither the methodological nor the practical context of the concept has a clear structure and meaningful content. This is a particular difficulty for Ukrainian educators, pedagogues and psychologists, who are the "first echelon" of contact specialists, who, like medical or social workers, meet the "pain of war" in all the variety of personal stories of their students' families every day. The publication provides key areas of possible informational and psychological influence that pedagogues can apply in their interaction with students and their parents. The author offers the following strategies of influence: positive thinking, social support, self-efficacy, the use of coping strategies and psychotherapeutic help. The specified principles of psychological support were applied in work with women and children of Kharkiv Region during the summer vacation. Throughout the program, the resilience of women increased by about 10 percent, the stress level decreased 30-50 percent , and the subjective feeling of anxiety decreased. Results of psychological support of children were: team interaction, companionship; psychological relaxation, normalization of sleep and entire daily routine; mastering the skills of processing stressful memories. There is an expectation that the transferred difficult circumstances will not pass into the space of post-traumatic disorders due to their quick processing and neutralization.
 
Publisher Полтавська академія неперервної освіти ім. М. В. Остроградського
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Rights cc_by_nd_4
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737891/2/Merzliakova_concept%20resillience.pdf
- Мерзлякова, Олена Леонідівна (orcid.org/0000-0002-4035-9144 <http://orcid.org/0000-0002-4035-9144>) (2023) Concept of informational and psychological support to develop resilience of Ukrainians during the war Image of the modern pedagogue, 6 (213). pp. 121-125. ISSN 2522-9729
10.33272/2522-9729-2023-6(213)-121-125
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33272/2522-9729-2023-6(213)-121-125