Record Details

Психолого-педагогічна діагностика в системі інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737887/
https://isg-konf.com/uk/modern-scientific-trends-and-youth-development/
 
Title Психолого-педагогічна діагностика в системі інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами
Psychological and pedagogical diagnostics in the system of inclusive education of children with special educational needs
 
Creator Ілляшенко, Т.Д.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У тезах розглядається загострення проблеми психолого-педагогічної діагностики в умовах впровадження інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами (ООП). Обстоюється думка, що у сьогоднішньому пронизаному нормативами суспільстві недоцільно відмовлятися від диференціації нормативного і порушеного розвитку дітей. Наголошено, що практично інклюзивне навчання є компромісом між спеціальним навчанням і спробою включення дітей з ООП в єдиний освітній процес. Розглядається як оптимальне співіснування інклюзивного і спеціального навчання, побудованих на єдиних засадах психолого-педагогічної діагностики.
The author examines the aggravation of the problem of psychological and pedagogical diagnostics in the context of the implementation of inclusive education for children with special educational needs (SEN). The opinion is argued that in today's society imbued with norms, it is inappropriate to abandon the differentiation of normative and disturbed development of children. It is emphasized that practically inclusive education is a compromise between special education and an attempt to include children with disabilities in a single educational process. It is considered as an optimal coexistence of inclusive and special education, built on the single principles of psychological and pedagogical diagnostics.
 
Publisher International Science Group
 
Date 2023
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737887/1/%D0%86%D0%BB%D0%BB%D1%8F%D1%88%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%D0%A2%D0%94_%20Modern-scientific-trends-and-youth-development-175-180.pdf
- Ілляшенко, Т.Д. (orcid.org/0000-0002-5954-6177 <http://orcid.org/0000-0002-5954-6177>) (2023) Psychological and pedagogical diagnostics in the system of inclusive education of children with special educational needs In: The 29th International scientific and practical conference “Modern scientific trends and youth development”, July 25 – 28, 2023, Warsaw . International Science Group, с. Warsaw, Poland, pp. 175-180.