Record Details

Безбар’єрна інформація: взаємодія фахівців стоматологічної сфери та осіб з порушеннями слуху

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737488/
https://ispukr.org.ua/?p=10792
 
Title Безбар’єрна інформація: взаємодія фахівців стоматологічної сфери та осіб з порушеннями слуху
Barrier-free information: interaction between specialists in the dental field and people with hearing impairments
 
Creator Литовченко, В.П.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Сьогодні у ставленні до особливих освітніх потреб фокус уваги зміщується з суто медичної моделі на біопсихосоціальну, яка передбачає врахування біологічної, психологічної та соціальної (можемо уточнити – соціокультурної) складових. Наразі Міністерство охорони здоров’я України розглядає можливості переходу від встановлення інвалідності до визначення (оцінки) втрати функціональності, щоб завдяки зусиллям мультидисциплінарної команди фахівців особа з особливими потребами почувалася комфортно і була повноцінно залучена до усіх суспільних процесів. Таким чином, медичні показники вже не матимуть пріоритетного значення, а розглядатимуться як одні з взаємопов’язаних компонентів в межах біопсихосоціальної моделі. Важливим аспектом постає питання впливу «факторів зовнішнього середовища» саме на психологічні та соціокультурні процеси. У такому контексті на особливу увагу заслуговують питання, що стосуються взаємодії з особами з сенсорними порушеннями, зокрема порушеннями слуху. До факторів навколишнього середовища, безумовно, маємо віднести підготовку медичного персоналу до диференціації психологічних станів, які можуть відчувати особи з порушенням слуху, що також відіграватиме роль при обранні стратегії взаємодії та додаткових заходів до та під час комунікації лікаря та пацієнта з особливими потребами.
Today, in relation to special educational needs, the focus of attention is shifting from a purely medical model to a biopsychosocial model, which involves taking into account biological, psychological and social (we can specify - sociocultural) components. Currently, the Ministry of Health of Ukraine is considering the possibilities of transition from the establishment of disability to the determination (assessment) of loss of functionality, so that thanks to the efforts of a multidisciplinary team of specialists, a person with special needs feels comfortable and is fully involved in all social processes. Thus, medical indicators will no longer have a priority value, but will be considered as one of the interconnected components within the biopsychosocial model. An important aspect is the question of the influence of "factors of the external environment" specifically on psychological and sociocultural processes. In this context, issues related to interaction with persons with sensory impairments, in particular hearing impairments, deserve special attention. Among the environmental factors, we must definitely include the training of medical personnel to differentiate psychological states that may be felt by persons with hearing impairment, which will also play a role in choosing an interaction strategy and additional measures before and during communication between a doctor and a patient with special needs.
 
Publisher Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
 
Date 2023
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737488/1/2023%20%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A%20%D0%A2%D0%95%D0%97-305-309.pdf
- Литовченко, В.П. (orcid.org/0000-0003-1869-6168 <http://orcid.org/0000-0003-1869-6168>) (2023) Barrier-free information: interaction between specialists in the dental field and people with hearing impairments In: Освіта осіб з особливими потребами в умовах миру і війни. Матеріали IХ Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки та психології . Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, м. Київ, Україна, pp. 305-309.