Record Details

Програма підвищення кваліфікації педагогів, які навчають дітей з порушеннями слуху, в умовах воєнного стану та відновлення України (модулі 4, 5 та курс з психологічної підтримки)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737486/
https://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/139
10.33189/ectu.v110i2.139
 
Title Програма підвищення кваліфікації педагогів, які навчають дітей з порушеннями слуху, в умовах воєнного стану та відновлення України (модулі 4, 5 та курс з психологічної підтримки)
The program of professional development of teachers who teach children with hearing impairments in the conditions of martial law and the recovery of Ukraine (modules 4, 5 and a course on psychological support)
 
Creator Литовченко, С.В.
Таранченко, О.М.
Жук, В.В.
Литвинова, В.В.
Шевченко, В.М.
Вовченко, О.А.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Модель сучасного педагога передбачає готовність до застосування нових освітянських ідей, здатність навчатися, бути у постійному творчому пошуку, володіти інтерактивно-комунікативними технологіями та засобами дистанційної форми роботи. Це потребує неперервного професійного розвитку, самоосвіти, підвищення пкваліфікації. Актуальність проблеми зумовлює мету статті: представити «Програму підвищення кваліфікації педагогів, які навчають дітей з порушеннями слуху, в умовах воєнного стану та відновлення України» (модулі 4, 5 та курс з психологічної підтримки), підготовлену за результатами дослідження «Науково-методичне забезпечення навчання дітей раннього та дошкільного віку з порушеннями слуху» (2021-2023), що виконувалося відділом освіти дітей з порушеннями слуху Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України. Перша частина «Програми підвищення кваліфікації педагогів, які навчають дітей з порушеннями слуху, в умовах воєнного стану та відновлення України» (вступ та модулі 1-3) представлено у попередній публікації. Основними методами визначено: теоретичний аналіз літературних джерел та результатів сучасних досліджень, представлених у наукових виданнях, зокрема включених до наукометричних баз даних Index Copernicus, Google Scholar, Scopus, Web of Science та ін.; аналіз нормативно-правових документів, сайтів закладів освіти та установ; узагальнення досвіду проведення курсів підвищення кваліфікації педагогів в Інституті спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України. На виконання окреслених завдань: презентовано «Програму підвищення кваліфікації педагогів, які навчають дітей з порушеннями слуху, в умовах воєнного стану та відновлення України», зокрема зміст 4, 5 модулів та курс з психологічної підтримки учасників освітнього процесу: учнів, педагогів, батьків. За результатами апробації програму рекомендовано до впровадження в системі підвищення кваліфікації психолого-педагогічних кадрів (спеціальних закладів освіти, закладів з інклюзивним навчанням, інклюзивно-ресурсних центрів), а також системі вищої освіти для формування професійної компетентності майбутніх фахівців психолого-педагогічного профілю.
The model of a modern teacher implies readiness to apply new educational ideas, the ability to learn, to be in constant creative search, to possess interactive and communicative technologies and means of remote work. This requires continuous professional development, self-education, and professional development. The urgency of the problem determines the purpose of the article: to present the «Program for improving the qualifications of teachers who teach children with hearing impairments in the conditions of martial law and the recovery of Ukraine» (modules 4, 5 and a course on psychological support), prepared based on the results of the study «Scientific and methodological support of education children of early and preschool age with hearing impairments» (2021-2023), which was carried out by the Department of Education of Children with Hearing Impairments of the Mykola Yarmachenko Institute of Special Pedagogy and Psychology of the National Academy of Sciences of Ukraine. The first part of the «Training program for teachers who teach children with hearing impairments in the conditions of martial law and recovery of Ukraine» (introduction and modules 1-3) is presented in a previous publication. The main methods are defined as: theoretical analysis of literary sources and results of modern research presented in scientific publications, in particular included in the scientometric databases Index Copernicus, Google Scholar, Scopus, Web of Science, etc.; analysis of regulatory documents, websites of educational institutions and institutions; summarizing the experience of teacher training courses at the Mykola Yarmachenko Institute of Special Pedagogy and Psychology of the National Academy of Sciences of Ukraine. In order to fulfill the outlined tasks: the «Program for improving the qualifications of teachers who teach children with hearing impairments in the conditions of martial law and restoration of Ukraine» was presented, in particular the content of 4, 5 modules and a course on psychological support of participants in the educational process: students, teachers, parents. According to the results of the approbation, the program is recommended for implementation in the system of professional development of psychological and pedagogical personnel (special educational institutions, institutions with inclusive education, inclusive resource centers), as well as in the higher education system for the formation of professional competence of future specialists in the psychological and pedagogical profile.
 
Publisher Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737486/1/139-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-482-1-10-20231025.pdf
- Литовченко, С.В. (orcid.org/0000-0003-0001-4667 <http://orcid.org/0000-0003-0001-4667>), Таранченко, О.М. (orcid.org/0000-0002-5908-3475 <http://orcid.org/0000-0002-5908-3475>), Жук, В.В. (orcid.org/0000-0001-8183-5250 <http://orcid.org/0000-0001-8183-5250>), Литвинова, В.В. (orcid.org/0000-0001-6014-184X <http://orcid.org/0000-0001-6014-184X>), Шевченко, В.М. (orcid.org/0000-0003-0119-3206 <http://orcid.org/0000-0003-0119-3206>) and Вовченко, О.А. (orcid.org/0000-0002-4399-0118 <http://orcid.org/0000-0002-4399-0118>) (2023) The program of professional development of teachers who teach children with hearing impairments in the conditions of martial law and the recovery of Ukraine (modules 4, 5 and a course on psychological support) Особлива дитина: навчання і виховання, 2 (110). pp. 68-104. ISSN 2312-2781
10.33189/ectu.v110i2.139
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33189/ectu.v110i2.139