Record Details

Програма психологічної допмоги молоді з інвалідністю в інтегрованому освітньому середовищі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737857/
http://upj.com.ua/indexa.php?page=number_one_nineteen_full
 
Title Програма психологічної допмоги молоді з інвалідністю в інтегрованому освітньому середовищі
Program of psychological assistance to young people with disabilities in an integrated educational environment
 
Creator Купрєєва, О.І.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті обґрунтована програма психологічної допомоги молоді з інвалідністю, які навчаються в інтегрованому освітньому середовищі. Мета дослідження - розкрити зміст, структуру та особливості впровадження програми психологічної допомоги молоді з інвалідністю в умовах інтегрованого середовища закладу вищої освіти. Методи. На основі результатів емпіричного дослідження за участю 345 студентів з інвалідністю, які навчаються в інтегрованих групах закладів вищої освіти м. Києва виявлено рівні самореалізації - досуб’єктний та суб’єктний. Кореляційним аналізом виявлено взаємозв’язок між базовими компонентами суб’єктної самореалізації студентів з інвалідністю та їх особистісними характеристиками (ресурсами) - життєстійкістю, базовими переконаннями, часовою перспективою, копінг-стратегіями, механізмами психологічного захисту, самоставленням. Визначено мішені психологічної допомоги, напрями та методи програми. Висновки. Мета програми психологічної допомоги - сприяти процесу особистісного зростання, активізації особистісних ресурсів, які опосередковують, послаблюють негативний вплив інвалідності, зберігають психологічну рівновагу й мотивують на досягнення особистісної самореалізації. Психологічна допомога студентам з інвалідністю має здійснюватися у двох взаємопов’язаних напрямах: безпосередня та опосередкована психологічна допомога через групи підтримки - студентська спільнота, викладачі, батьки студентів з інвалідністю. Апробація програми психологічної допомоги показала її високу ефективність.
The article substantiates the program of psychological assistance to young people with disabilities studying in an integrated educational environment. The aim of the study is to reveal the content, structure and features of the implementation of the program of psychological assistance to young people with disabilities in the integrated environment of higher education institutions. Methods. Based on the results of an empirical study with the participation of 345 students with disabilities studying in integrated groups of higher educational institutions in Kiev, the levels of self - realization-pre-subject and subject-were revealed. Correlation analysis revealed the relationship between the basic components of subject self - realization of students with disabilities and their personal characteristics (resources)-resilience, basic beliefs, time perspective, coping strategies, mechanisms of psychological protection, self-attitude. The targets of psychological assistance, directions and methods of the program are defined. Conclusions. The purpose of the psychological assistance program is to promote the process of personal growth, activation of personal resources that mediate, weaken the negative impact of disability, maintain psychological balance and motivate to achieve personal self-realization. Psychological assistance to students with disabilities should be provided in two interrelated areas: direct and indirect psychological assistance through support groups - the student community, teachers, and parents of students with disabilities. Testing of the psychological assistance program has shown its high effectiveness.
 
Publisher Київський національний університет імені Тараса Шевченка.
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737857/2/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%9A%D1%83%D0%BF%D1%80%D1%94%D1%94%D0%B2%D0%B0%20%D0%A3%D0%9F%D0%96.pdf
- Купрєєва, О.І. (orcid.org/0000-0002-5429-1427 <http://orcid.org/0000-0002-5429-1427>) (2023) Program of psychological assistance to young people with disabilities in an integrated educational environment Український психологічний журнал, 1 (19). pp. 98-115. ISSN 2520-6273