Record Details

To the problem of military patriotic education of high school students in the conditions of martial law

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737852/
http://www.aphn-journal.in.ua/archive/63_2023/part_1/50.pdf
10.24919/2308-4863/63-1-50
 
Title To the problem of military patriotic education of high school students in the conditions of martial law
До проблеми військово-патріотичного виховання старшокласників в умовах воєнного стану
 
Creator Kanishevska, Liubov
 
Subject 35 Public administration. Government.
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
373 Kinds of school providing general education
 
Description The article examines the theoretical aspects of the problem of military-patriotic education of high school students in the conditions of martial law; goal, directions; the principles are characterized (national orientation, consolidation, constructive leadership, continuity and succession, integration, cultural relevance, pedagogical competence, personal self-motivation, educational optimism, humanization of the educational process); forms and methods of military-patriotic education of high school students are revealed.
In order to highlight the theoretical aspects of military-patriotic education of high school students under martial law, theoretical methods were used - analysis and systematization of scientific literature on the research problem; synthesis, comparison, generalization, classification; study of regulatory and program documents.
Ways to increase the level of military-patriotic education of high school students have been identified: modernization of the content of the subject «Defense of Ukraine», creation of a typical educational program of the new generation; use of the potential opportunities of educational subjects and extracurricular activities in the context of the problem of military patriotic education of schoolchildren; formation of the desire of high school students to master military knowledge, to achieve the appropriate level of physical training and endurance; promoting the formation of high school students' educational, physical, psychological, social, moral and spiritual readiness for military service, military professional orientation; modernization of forms and methods of military-patriotic education of high school students; massive involvement of pupils in extracurricular and out-of-school work, in the process of which they acquire the experience of patriotic behavior, improve the physical condition of the body; actualization of the problem of ensuring the unity of the educational efforts of the school and the family, involving high school students to participate in military sports games.
The conducted research does not exhaust all aspects of the multifaceted problem of military-patriotic education of high school students under martial law. Further scientific research can be directed to the development of organizational and pedagogical conditions and technologies for ensuring the unity of physical and military-patriotic education of students of general secondary education institutions.
У статті розглядаються теоретичні аспекти військово-патріотичного виховання в умовах воєнного стану; мета, напрями; схарактеризовано принципи (національної спрямованості, консолідації, конструктивного лідерства, неперервності і наступності, інтегрованості, культуровідповідності, педагогічної компетентності, особистісного саморуху, виховного оптимізму, гуманізації виховного процесу); розкрито форми і методи військово-патріотичного виховання старшокласників.
З метою висвітлення теоретичних аспектів військово-патріотичного виховання старшокласників в умовах воєнного стану було використано теоретичні методи – аналіз і систематизація наукової літератури з проблеми дослідження; синтез, порівняння, узагальнення, класифікація; вивчення нормативних і програмових документів.
Визначено шляхи підвищення рівня військово-патріотичного виховання старшокласників: осучаснення змісту предмета «Захист України», створення типової освітньої програми нового покоління; використання потенційних можливостей навчальних предметів і позаурочної діяльності у контексті проблеми військово-патріотичного виховання учнівської молоді; формування прагнення у старшокласників до оволодіння військовими знаннями, досягнення відповідного рівня фізичної підготовки та витривалості; сприяння формуванню у старшокласників освітньої, фізичної, психологічної, соціальної, морально-духовної готовності до військової служби, військової професійної орієнтації; осучаснення форм і методів військово-патріотичного виховання старшокласників; масове залучення вихованців до позашкільної та позакласної роботи, в процесі якої вони оволодівають досвідом патріотичної поведінки, удосконалюють фізичний стан організму; актуалізації проблеми забезпечення єдності виховних зусиль школи і сім’ї, залучення старшокласників до участі у військово-спортивних іграх.
Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів багатогранної проблеми військово-патріотичного виховання старшокласників в умовах воєнного стану. Подальші наукові пошуки можуть бути спрямовані на розроблення організаційно-педагогічних умов та технології забезпечення єдності фізичного і військово-патріотичного виховання учнів закладів загальної середньої освіти.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737852/1/50.pdf
- Kanishevska, Liubov (orcid.org/0000-0002-4190-1601 <http://orcid.org/0000-0002-4190-1601>) (2023) To the problem of military patriotic education of high school students in the conditions of martial law Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 1 (63). pp. 319-323. ISSN 2308-4855
10.24919/2308-4863/63-1-50
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.24919/2308-4863/63-1-50