Record Details

Особливості роботи цивільного плейбек-театру з військовими під час війни

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737822/
https://lib.iitta.gov.ua/737692
 
Title Особливості роботи цивільного плейбек-театру з військовими під час війни
Civil Playback Theatre Work Peculiarities with the Military Personnel during the War
Особенности работы гражданского плейбек-театра с военными в ходе войны
 
Creator Савінов, Володимир Вікторович
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
314.1 Population
36 Safeguarding the mental and material necessities of life
374 Education and training out of school. Further education
 
Description Аналізуються доцільність, можливість та особливості перформансу плейбек-театру в аудиторії чинних військових, спираючись на реальний досвід таких виступів Київського плейбек-театру «Дежа вю плюс» під час війни. Доцільність полягає у створенні атмосфери для опрацювання переживань і проблем, які насправді хвилюють воїнів: страху бою, мотивації воювати, сили єдності, туги за рідними, гніву, повернення до цивільного життя та ін. Для військового командування плейбек-театр стає дослідницьким інструментом – «психометром» морально-психологічного стану та іншої проблематики військовослужбовців.
Можливість виступати для військових є професійним та особистісним викликом для плейбек-команди, яка бере на себе непросте завдання встановити довірливий контакт з бійцями, не виходячи за межі гуманних цінностей плейбек-театру, для чого має бути спільна з авдиторією ідеологічна позиція.
Загалом у виступах не встановлено особливої специфіки, що підтверджує універсальність та виваженість технології плейбек-театру, а також єдність армії та народу України. Встановлено дві особливості плейбек-театру, які є звичними для цивільних перформансів, але можуть нашкодити у роботі з комбатантами: ризик «деконструкції ідентичності воїна» та «гуманізації антагоніста». Проаналізувавши системи принципів психологічної реабілітації та рекомендованих протоколів інтервенцій (США, Ізраїль, НАТО), було з’ясовано, що створювані плейбек-театром психологічні умови відповідають їх загальному духу та етапам, що убезпечує ризик деконструкції ідентичності воїна. Тобто стандартні плейбек-театральні процедури не потребують модифікацій, а для мінімізації ризиків, окрім поважного ставлення до авдиторії, історій та почуттів, необхідними є: не розширення контекстів розповідей (утримання в контексті служби); мінімізація інтерпретації подій та емоцій; мінімізація сценічної уваги до антагоніста; підкреслення авторства; відсутність спонукання до дій тощо.
Прикладний плейбек-театр як арттерапевтичний інструмент психосоціальної роботи з бійцями може застосовуватись і для покращення показників бойової підготовки, і для психологічного відновлення комбатантів.
The expediency, possibility and features of the playback theatre performance in the audience of active military personnel are analysed, based on the real experience of such performances of the Kyiv Playback Theatre «Déjà vu plus» during the war. The expediency is in creating an atmosphere for working through the experiences and problems that actually concern soldiers: fear of battle, motivation to fight, the power of unity, longing for relatives, anger, returning to civilian life, etc. For the military command, the playback theatre becomes a research tool – a «psychometer» of the moral and psychological state and other issues of military service members.
The opportunity to perform for the military is a professional and personal challenge for the playback team, which undertakes the difficult task of establishing a trusting contact with the soldiers, without going beyond the humane values of the playback theatre, for which there must be a common ideological position with the audience.
In general, the speeches did not establish any specifics of the playback theatre, which confirms the universality and balance of playback theatre’s technology, as well as the unity of the army and the people of Ukraine. Two features of playback theatre that are familiar to civilian performances but can be harmful in working with combatants are identified: the risk of «deconstructing the identity of the warrior» and «humanizing the antagonist». After analysing the systems of psychological rehabilitation principles and recommended intervention protocols (USA, Israel, NATO), it was found that the psychological conditions created by the playback theatre correspond to their general spirit and stages, which ensures the risk of deconstruction of the warrior’s identity. That is, standard playback theatre procedures do not need modifications, but to minimize risks, in addition to respecting the audience, stories and feelings, the following are necessary: not expanding the contexts of the stories (keeping the context of the military service); minimizing the interpretation of events and emotions; minimization of stage attention to the antagonist; emphasis on authorship; lack of motivation to act, etc.
Thus, applied playback theatre as an art therapy tool for psychosocial work with soldiers can be used both to improve combat training indicators and to psychologically restore actual combatants.
Анализируются целесообразность, возможность и особенности перформанса плейбек-театра в аудитории действующих военных, опираясь на реальный опыт таких выступлений Киевского плейбек-театра «Дежа вю плюс» во время войны. Целесообразность заключается в создании атмосферы для обработки переживаний и проблем, которые действительно волнуют воинов: страха боя, мотивации воевать, силы единства, тоски по родным, гнева, возвращения к гражданской жизни и т.д. Для военного командования плейбек-театр становится исследовательским инструментом – «психометром» морально-психологического состояния и другой проблематики военнослужащих.
Возможность выступать для военных является профессиональным и личностным вызовом для плейбек-команды, берущей на себя непростую задачу установить доверительный контакт с бойцами, не выходя за пределы гуманных ценностей плейбек-театра, для чего должна быть общая с аудиторией идеологическая позиция.
В целом, в выступлениях не установлено специфики, что подтверждает универсальность и взвешенность технологии плейбек-театра, а также единство армии и народа Украины. Установлены две особенности плейбек-театра, которые привычны для гражданских перформансов, но могут навредить в работе с комбатантами: риски «деконструкции идентичности воина» и «гуманизации антагониста». Проанализировав системы принципов психологической реабилитации и рекомендованных протоколов интервенций (США, Израиль, НАТО), было установлено, что создаваемые плейбек-театром психологические условия соответствуют их общему духу и этапам, что предохраняет от риска деконструкции идентичности воина. То есть стандартные плейбек-театральные процедуры не требуют модификаций, а для минимизации рисков, кроме уважительного отношения к аудитории, историям и чувствам, необходимы: нерасширение контекстов рассказов (удерживание в контексте службы); минимизация интерпретации событий и эмоций; минимизация сценического внимания к антагонисту; подчеркивание авторства; отсутствие побуждения к действиям и т.п.
Прикладной плейбек-театр как арт-терапевтический инструмент психосоциальной работы с бойцами может применяться и для улучшения показателей боевой подготовки, и для психологического восстановления комбатантов.
 
Publisher ФОП Назаренко Т. В.
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737822/1/%D0%A1%D0%B0%D0%B2%D1%96%D0%BD%D0%BE%D0%B2%20%D0%92.%D0%92.-%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F-%D0%9E%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%20%D0%BF%D0%BB%D0%B5%D0%B9%D0%B1%D0%B5%D0%BA-%D1%82%D0%B5%D0%B0%D1%82%D1%80%D1%83%20%D0%B7%20%D0%B2%D1%96%D0%B9%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BC%D0%B8%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%20%D1%87%D0%B0%D1%81%20%D0%B2%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B8-06.2023.pdf
- Савінов, Володимир Вікторович (orcid.org/0000-0001-5830-2333 <http://orcid.org/0000-0001-5830-2333>) (2023) Civil Playback Theatre Work Peculiarities with the Military Personnel during the War Простір арт-терапії, 1 (33). pp. 27-42. ISSN 2310-3159