Record Details

Creating the European landscape for teacher education: evolving dynamics

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737737/
 
Title Creating the European landscape for teacher education: evolving dynamics
Створення європейського ландшафту для педагогічної освіти: динаміка розвитку
 
Creator Pukhovska, Liudmyla
Leu-Severynenko, Snizhana
Marshytska, Viktoriia
 
Subject 37 Education
 
Description Abstract. The study is devoted to the analysis of Europeanization policy in the field of teacher education in the XXI century and the characterization of mechanisms and instruments for the formation of the European Teacher Education Area. The author emphasizes the effective roles and influences on the integration processes of European professional organizations: the European Association for Teacher Education, and the European Association of Educational Researchers. The contribution of thematic networks to the Europeanization of teacher education, in particular, the European Policy on Teacher Education, the Thematic Network for Teacher Education in Europe, and others, is highlighted. Attention is drawn to the potential of European research projects under the auspices of the European Commission, and the experience of developing and implementing the European Doctorate in Teaching is analyzed.
The political dimension of the processes of Europeanization of teacher education is revealed in the article by analyzing the EC's milestone documents on rethinking education; European principles on teacher competencies and qualifications; improving the quality of teacher education with a forecast of the development of the European teaching profession as 1) highly qualified; 2) requiring lifelong learning; 3) mobile); 4) based on partnership. A number of documents developed by the thematic working group, which directly deal with the development of national policies on education and training of teachers/lecturers throughout their professional careers and the analysis of strategies to support teacher development at the European and national levels, have been introduced into the national scientific circulation.
At the level of theoretical positions, it is proved that the focus of modern European research in the field of teacher education is on the narratives of professional identity, professional learning, and professional development of teachers in the context of new professionalism with a European perspective.
Анотація. Дослідження присвячено аналізу політики європеїзації в галузі педагогічної освіти в ХХІ ст. та характеристиці механізмів і інструментів формування Європейського простору педагогічної освіти. Наголошується на дієвих ролях і впливах на процеси інтеграції Європейських професійних організацій: Європейської Асоціації педагогічної освіти, Європейської Асоціації дослідників освіти. Висвітлюється внесок у процеси європеїзації педагогічної освіти тематичних мереж, зокрема, «Європейська політика щодо педагогічної освіти», «Тематична мережа з педагогічної освіти в Європі», інші. Привертається увага до потенціалу європейських дослідницьких проектів під патронатом Єврокомісії аналізується досвід розробки й імплементації Європейського докторського ступеню в галузі викладання.
Політичний вимір процесів європеїзації педагогічної освіти розкривається в статті за допомогою аналізу етапних документів ЄК про переосмислення освіти; загальноєвропейські принципи щодо компетенцій і кваліфікацій вчителів; покращення якості педагогічної освіти з прогнозом розвитку європейської педагогічної професії як 1) висококваліфікованої; 2) такої, що потребує навчання упродовж життя; 3) мобільної); 4) базованої на партнерстві. У вітчизняний науковий обіг введено низку документів, напрацьованих тематичною робочою групою, яка безпосередньо займається проблемами розвитку національних політик щодо освіти і навчання вчителів/викладачів упродовж професійної кар’єри та аналізом стратегій підтримки розвитку вчителів на європейському і національних рівнях.
На рівні теоретичних положень доводиться, що у фокусі сучасних європейських досліджень у сфері педагогічної освіти є наративи професійної ідентичності, професійного навчання і професійного розвитку педагогів у контексті нового професіоналізму з європейською перспективою.
 
Publisher National Academy of Educational Sciences of Ukraine
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737737/1/ARTICLE_LPP.pdf
- Pukhovska, Liudmyla (orcid.org/0000-0002-0313-7761 <http://orcid.org/0000-0002-0313-7761>), Leu-Severynenko, Snizhana (orcid.org/0000-0001-8616-1005 <http://orcid.org/0000-0001-8616-1005>) and Marshytska, Viktoriia (orcid.org/0000-0002-7072-8844 <http://orcid.org/0000-0002-7072-8844>) (2023) Creating the European landscape for teacher education: evolving dynamics Education: Modern Discourses (6). ISSN 2617-3107 (Submitted)