Record Details

Соціально-педагогічні засади проєктування освітньо-розвивального середовища закладу освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/734505/
https://undip.org.ua/library/anotovani-rezultaty-naukovo-doslidnoi-roboty-instytutu-pedahohiky-br-za-2022-rik/
 
Title Соціально-педагогічні засади проєктування освітньо-розвивального середовища закладу освіти
Socio-pedagogical approach in designing an inclusive educational environment of a gymnasium
 
Creator Алєксєєнко, Т.Ф.
 
Subject 37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Інноваційність соціально-педагогічного підходу в проектуванні інклюзивного освітнього середовища гімназії розкривається у контексті впровадженням соціальної концепції, спрямованої на подолання нерівності, набуття нової якості співіснування всіх учасників освітнього процесу. Концептуальність в обґрунтуванні соціальної концепції визначається ціннісно-смисловим наповненням інклюзії, яке широко реалізується на міжнародному рівні, звуженням вітчизняних підходів до суб’єктності в інклюзивному середовищі, зокрема, ексклюзивною орієнтацією на дітей з інвалідністю.
The innovativeness of the socio-pedagogical approach in the design of the inclusive educational environment of the gymnasium is revealed in the context of the introduction of a social concept aimed at overcoming inequality, acquiring a new quality of coexistence of all participants in the educational process. Conceptuality in the justification of the social concept is determined by the value-meaning content of inclusion, which is widely implemented at the international level, by the narrowing of domestic approaches to subjectivity in an inclusive environment, in particular, by the exclusive focus on children with disabilities.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України, Педагогічна думка
 
Date 2022
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/734505/1/Anotovani-rezultaty-za-2022-rik_199-200.pdf
- Алєксєєнко, Т.Ф. (orcid.org/0000-0002-2060-2354 <http://orcid.org/0000-0002-2060-2354>) (2022) Socio-pedagogical approach in designing an inclusive educational environment of a gymnasium In: Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки за 2022 рік . Інститут педагогіки НАПН України, Педагогічна думка, м. Київ, Україна, pp. 199-200. ISBN 978-966-644-627-8