Record Details

Перспектива трансформації вітчизняних художньо-промислових музеїв ХІХ ст. у віртуальні музеї для технологічної освіти ХХІ ст.

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737672/
https://undip.org.ua/library/muzeyna-pedahohika-v-naukoviy-osviti-zbirnyk-tez-dopovidey-uchasnykiv-mizhnarodnoi-naukovo-praktychnoi-konferentsii-2/
 
Title Перспектива трансформації вітчизняних художньо-промислових музеїв ХІХ ст. у віртуальні музеї для технологічної освіти ХХІ ст.
The perspective of the transformation of domestic art and industrial museums of the 19th century. in virtual museums for technological education of the 21st century
 
Creator Вдовченко, Віктор Володимирович
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
379.8 Leisure
68 Industries, crafts and trades for finished or assembled articles
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
 
Description Сучасна вітчизняна художньо-проєктна освіта 20-х рр. ХХІ ст. бере початок від художньо-промислової освіти кін. ХІХ – поч. ХХ ст.– художньо-промислових шкіл Харкова, Львова, Києва та Одеси, є продовженням дизайн-освіти кін. ХХ – поч. ХХІ ст., нині є складовою технологічної освіти у загальноосвітній школі. Означені художньо-промислові школи засновані на базі художньо-промислових та промислових музеїв. Розуміння динаміки і змісту трансформації назв і процесів художньо-проєктної складової від ремісничого та промислового виробництва знаходиться в планомірному, системному полі тлумачення історичних подій та документів. Повернутися до історичних витоків потребує нинішня нагальна проблема некоректної підміни понять із-за їх непрофесійного тлумачення, а тому і віднесення їх до не відповідних категорій. Візуалізація в дизайні (художньому проєктуванні) бере початок із рисувальних шкіл у Харкові, Львові, Києві, Одесі, з яких учні йшли на навчання до художніх навчальних закладів образотворчого спрямування, художньо-промислових дизайнерського спрямування (відповідно до сучасної термінології), а також до технічних, технологічних установ інженерного, архітектурного та будівельного спрямування. Детальніше - у тексті тез про історію і сьогодення та перспективу цього напряму технологічної освіти.
Modern domestic art and project education of the 20s. 21st century originates from artistic and industrial education horse XIX - beginning 20th century – artistic and industrial schools of Kharkiv, of Lviv, Kyiv and Odesa, is a continuation of the design and education of cinema. XX - beginning 21st century, now it is a component of technological education in secondary schools. Designated artistic and industrial schools founded on the basis of art-industrial and industrial museums. Understanding the dynamics and content of the transformation of the names and processes of the artistic project component from craft and industrial production is in the planned, systematic field of interpretation of historical events and documents. The current urgent need is to return to the historical origins the problem of incorrect replacement of concepts due to their unprofessionalism interpretation, and therefore their assignment to inappropriate categories. Visualization in design (art projecting) originates from drawing schools in Kharkiv, Lviv, Kyiv, Odesa, from which students went to study at art educational institutions of the visual direction, artistic and industrial design direction (in accordance with modern terminology), as well as technical , technological institutions of engineering, architecture and construction. More details - in the text of theses about the history and present and the perspective of this area of technological education.
 
Publisher Національний центр «Мала академія наук України»
 
Date 2021
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737672/1/%2B%2B2%20%D0%92%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%92.%20%D0%A1.%20256-269%20Museums_2021_Volume_2_web.pdf
- Вдовченко, Віктор Володимирович (orcid.org/0000-0003-3509-2972 <http://orcid.org/0000-0003-3509-2972>) (2021) The perspective of the transformation of domestic art and industrial museums of the 19th century. in virtual museums for technological education of the 21st century In: Музейна педагогіка в науковій освіті : збірник тез доповідей учасників Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 25 листопада 2021 р. , 2 . Національний центр «Мала академія наук України», м. Київ, Україна, pp. 256-269. ISBN 978-617-7945-31-3