Record Details

Сучасні рефлексії ідеї Григорія Сковороди про людське щастя: думки науковця і погляди українських студентів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737081/
 
Title Сучасні рефлексії ідеї Григорія Сковороди про людське щастя: думки науковця і погляди українських студентів
Contemporary reflections on Hryhoriy Skovoroda's idea of ​​human happiness: the scientist's thoughts and the views of Ukrainian students
 
Creator Дічек, Наталія Петрівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
92 Biographical studies. Genealogy. Heraldry. Flags
 
Description У розділі подано авторську рефлексію поглядів видатного українського філософа, письменника, педагога Григорія Сковороди (1722‒1794) на   людське щастя і шляхи його досягнення. На основі інтерпретації світогляду мислителя (складна сув’язь антропологізму, персоналізму, містицизму, пантеїзму на тлі православ’я), багато в чому визначеного своєрідністю доби бароко (багатозначність понять «світ», «людина», «Бог», «щастя», символізм мови, антитетичність суджень, притаманний їм синкретизм), в яку він жив і творив, обґрунтовано актуальність думок Г. Сковороди, а саме: по-перше, як невичерпного джерела українського духу; по-друге, як визначного культурного національного надбання, яке заслуговує на пошанування й пам’ять; по-третє, як скарбниці етичних повчань про вибудову людиною щасливого життя, смислом якого має бути самопізнання для вибору відповідного природним нахилам виду праці і подальшого саморозвитку. Аргументовано, що три зазначені виміри спадщини філософа є непроминальними.
Представлено також результати емпіричного дослідження у формі Computer Assisted Web Interviewing цільової аудиторії – студенти 7 ЗВО України з основних макрорегіонів (окрім окупованих територій) – щодо сприйняття постаті та ідей українського філософа, письменника, педагога Григорія Сковороди (1722-1794). Анкету розробила проф. Н.Дічек. Теоретичним підґрунтям анкети стали виокремлені автором Н.Дічек ідеї видатного мислителя про смисл життя і розуміння щастя.
Описано польове дослідження проведене у 2 етапи: до початку агресії рф проти України (взимку встигло взяти участь 198 осіб) та у ході повномасштабної військової агресії проти України (влітку – 228 осіб). З’ясовано, що Г.Сковорода є усвідомленим персоніфікованим складником національної історичної пам’яті (понад 90% респондентів); для 20% учасників – він також є зразком для наслідування. Із запропонованих етико-філософських концептів Г.Сковороди найсприйнятливішим виявився концепт необхідності самопізнання для досягнення людиною щастя (понад 50%). Близько 28% учасників поділяють ідею про кореляцію досягнення щастя та виконання відповідної природним нахилам праці, лише 13-15% погодилися з маловартісністю матеріальних благ. 97% студентів відповіли, що військові дії вплинули на розуміння ними щастя.
The chapter presents the author's reflection on the views of the outstanding Ukrainian philosopher, writer, teacher Hryhoriy Skovoroda (1722‒1794) on human happiness and ways to achieve it. On the basis of the interpretation of the worldview of the thinker (complex connection of anthropology, personalism, mysticism, pantheism against the background of Orthodoxy), which is largely determined by the uniqueness of the Baroque era (multiple meanings of the concepts "world", "man", "God", "happiness", the symbolism of the language, the antithetical nature of judgments, the syncretism inherent in them), in which he lived and created, the relevance of H. Skovoroda's thoughts is substantiated, namely: first, as an inexhaustible source of the Ukrainian spirit;secondly, as an important cultural national asset that deserves respect and memory; thirdly, as a treasure trove of ethical teachings about how a person can build a happy life, the meaning of which should be self-knowledge for choosing a type of work that matches one's natural inclinations and further self-development. It is argued that the three mentioned dimensions of the philosopher's legacy are immutable.
The results of an empirical study in the form of Computer Assisted Web Interviewing of the target audience - students of 7 higher education institutions of Ukraine from the main macro-regions (except the occupied territories) - regarding the perception of the figure and ideas of the Ukrainian philosopher are also presented. writer, teacher Hryhoriy Skovoroda (1722-1794). The questionnaire was developed by Prof. N. Dichek. The theoretical basis of the questionnaire was the ideas of an outstanding thinker about the meaning of life and the understanding of happiness, highlighted by the author N. Dichek.
The field research conducted in 2 stages is described: before the beginning of the aggression of the Russian Federation against Ukraine (198 people managed to participate in the winter) and during the full-scale military aggression against Ukraine (in the summer - 228 people) (more than 90% of respondents), for 20% of participants he is also a role model.
Of the ethical and philosophical concepts proposed by H.Skovoroda, the concept of the need for self-knowledge to achieve human happiness was the most receptive (more than 50%). About 28% of the participants share the idea of ​​a correlation between the achievement of happiness and the performance of work corresponding to natural inclinations, only 13-15% agreed with the low value of material goods. 97% of students answered that military actions affected their understanding of happiness.
 
Publisher Вчена рада Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737081/1/%D0%9C%D0%9E%D0%9D%D0%9E%D0%93%D0%A0%D0%90%D0%A4%D0%86%D0%AF%20%D0%93.%D0%A1%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%B0-286-305.pdf
- Дічек, Наталія Петрівна (orcid.org/0000-0002-2185-3630 <http://orcid.org/0000-0002-2185-3630>) (2023) Contemporary reflections on Hryhoriy Skovoroda's idea of ​​human happiness: the scientist's thoughts and the views of Ukrainian students Григорій Сковорода і ми українці: диво першого кроку і сила ініціативи. pp. 285-305. ISSN 978-966-998-596-5