Record Details

Forms of the differentiation of work with texts in primary schools

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737542/
http://journals.rta.lv/index.php/SIE/article/view/7167
10.17770/sie2023vol1.7167
 
Title Forms of the differentiation of work with texts in primary schools
Форми диференціації роботи з текстами в початкових класах
 
Creator Shevchuk, Larysa
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description This article justifies the importance and relevance of the use of differentiated work with texts starting with primary school. Results of the analysis of scientific and methodological literature, modern teaching practice on the reflection of the issue of using various forms and kinds of differentiation are described. It is underlined that differentiation of learning is based on discovering and reckoning with the individual characteristics of students and their differences. Individualization of teaching is interpreted as the highest stage of differentiation. Described ways and kinds of differentiation are the most adequate for the effective differentiated work with texts. Such criteria as the level of a student’s autonomy in completing tasks and the complexity of an educational work are at the heart of this classification. Varying levels of autonomy in educational work are ensured by joint completion of tasks, independent work, playing the role of a consultant. The difficulty of tasks is provided by various ways of formulating tasks and the variation in their content. One more regulator of the tasks’ difficulty is the volume and the level of difficulty of texts. As a result of effectiveness checks of the use of aforementioned forms and ways of differentiation of primary school students with educational texts significant positive effect was found.
У статті обґрунтовано важливість та актуальність застосування диференційованої роботи з текстами, починаючи з початкових класів. Описані результати аналізу наукової і науково-методичної літератури, сучасної практики навчання щодо відображення проблеми застосування форм і видів диференціації. Підкреслено, що диференціація навчання ґрунтується на виявленні і та обліку індивідуальних особливостей учнів і відмінностей між ними, індивідуалізація навчання трактується як найвищий ступінь диференціації. Описані форми і види диференціації, найбільш оптимальні для ефективної диференційованої роботи з текстами. В основі класифікації такі критерії як ступінь самостійності учня під час виконання завдань і складність навчальної роботи. Різний ступінь самостійності у навчальній діяльності забезпечується шляхом спільного виконання завдань, самостійної роботи, виконання ролі консультанта. Складність завдань забезпечується різним способами представлення формулювання задання та забезпечення їх різнорівневості завдяки різному змісту. Ще один регулятор складності завдань – об’єм і складність тексту. У результаті перевірки ефективності використання зазначених форм і способів диференціації учнів початкової школи з навчальними текстами виявлено значний позитивний ефект.
 
Publisher Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737542/1/%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8%20%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D1%83%D0%BA%20%D0%9B%D0%9C%20%D0%A0%D0%95%D0%97%D0%95%D0%9A%D0%9D%D0%95.pdf
- Shevchuk, Larysa (orcid.org/0000-0002-4193-0971 <http://orcid.org/0000-0002-4193-0971>) (2023) Forms of the differentiation of work with texts in primary schools Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference. pp. 738-748. ISSN 2256-0629
10.17770/sie2023vol1.7167
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.17770/sie2023vol1.7167