Record Details

Резолюція за підсумками круглого столу «Освіта обдарованих учнів: подолання сучасних викликів та євроінтеграція» (Київ, 30 травня 2023 р.)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/737535/
https://pi.iod.gov.ua/images/pdf/2023_1/6.pdf
10.32405/2413-4139-2023-1(30)-38-45
 
Title Резолюція за підсумками круглого столу «Освіта обдарованих учнів: подолання сучасних викликів та євроінтеграція» (Київ, 30 травня 2023 р.)
Resolution according to the results of the round table “Education of gifted students: overcoming contemporary challenges and European integration” May 30, 2023, Kyiv
 
Creator Ковальова, О.А.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів.
 
Description У статті узагальнено роботу круглого столу, який було проведено з метою знайти відповіді на актуальні питання загальної середньої та позашкільної освіти, сформувати план дій та розробити рекомендації щодо подолання сучасних викликів. Подано коротку інформацію про зміст заходу та розширене представлення ідей учасників заходу щодо обговорюваних питань. Їх пропозиції сформульовані автором за напрямами: проблеми, загрози та виклики української загальної середньої та позашкільної освіти; стратегії модернізації української загальної середньої та позашкільної освіти на шляху до деколонізації та євроінтеграції; задоволення потреб обдарованих учнів на законодавчому, теоретичному і практичному рівні загальної шкільної та позашкільної освіти, роль наукової освіти.
The article summarizes the results of a roundtable discussion to find answers to current issues in general secondary and extracurricular education, developing an action plan and recommendations for overcoming contemporary challenges. It provides brief information about the event and an extended presentation of participants' ideas on the raised topics. The author formulates suggestions in the following directions: problems, threats, and challenges in Ukrainian general secondary and extracurricular education; strategies for modernizing Ukrainian general secondary and extracurricular education on the path to decolonization and Eurointegration; meeting the needs of gifted students in legislative, theoretical, and practical aspects of general school and extracurricular education, the role of scientific education.
Based on the reports and discussions on relevant issues, the participants highlighted the following problems and challenges: the consequences of the Russo-Ukrainian war; the effects of administrative reform, which involves increasing the number of districts and, consequently, reducing the budget; the development of artificial intelligence that can change the education system; the existing rigid and undifferentiated system of teacher remuneration; shortcomings in the extracurricular education system; deficiencies at the legislative and methodological levels in the gifted education; heavy workload of teachers due to reporting, and more.
The proposals for overcoming decolonization in education included neutralizing the imposed inferiority complex among Ukrainians, integrating educational process participants into the Ukrainian cultural space, producing their own quality content, and achieving international success. The path to Eurointegration requires the formation of a national identity and preserving uniqueness, enhancing the country's reputation, and maintaining communication with citizens temporarily residing abroad.
To meet the needs of gifted students, recommendations were developed regarding their recognition as learners with special educational needs at the legislative level, ensuring their right to personalized education, increasing the number of motivational measures at the state and local levels, making changes to the procedure for registering children and intensification coordinating educational and migration services, creating a database of gifted children and their teachers from occupied territories, and ensuring the restoration of gifted students' health.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/737535/1/%D0%A0%D0%95%D0%97%D0%9E%D0%9B%D0%AE%D0%A6%D0%86%D0%AF%20%D0%B7%D0%B0%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%81%D1%83%D0%BC%D0%BA%D0%B0%D0%BC%D0%B8%20%D0%BA%D1%80%D1%83%D0%B3%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%BB%D1%83.pdf
- Ковальова, О.А. (orcid.org/0000-0002-0161-4026 <http://orcid.org/0000-0002-0161-4026>) (2023) Resolution according to the results of the round table “Education of gifted students: overcoming contemporary challenges and European integration” May 30, 2023, Kyiv Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи, 1 (30). pp. 38-45. ISSN 2413-4139
10.32405/2413-4139-2023-1(30)-38-45
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2413-4139-2023-1(30)-38-45